Bild: Lotta Sjöberg

Självinsikt kan hjälpa dig att förbättra en dålig relation

PÅ JOBBET: JOBBRELATIONER2018-10-30
Att jobba med en kollega som man inte tycker om kan vara svårt. För att få arbetet att fungera är det viktigt att ta reda på vad som triggar irritationen.
Av:  Jenna Andersson

Ibland känner vi negativa känslor inför en kollega utan att vi kan sätta fingret på varför. När vi upplever ett subtilt agg mot någon handlar känslorna oftast om oss själva, menar Maria Farm, legitimerad psykolog. De kan ha flera orsaker, förklarar hon:

– En person kan påminna oss om en tidigare bekantskap eller fas i livet där saker inte blev som vi ville. Det kan också handla om något i mig själv som jag inte har tagit tag i som den här människan påminner mig om. Det kanske är en person som tar för sig mycket, som är glad, social och trevlig medan jag själv är lite blyg och försiktig.

Maria Farm förklarar att känslorna också kan uppkomma ur en tidigare konflikt eller en period med problem som inte riktigt löste sig. Eller aktualisera en gammal känsla vi inte är tillfreds med. Det kan också handla om saker vi inte riktigt vill erkänna eller låter ta plats inom oss själva.

Mattias Lundberg är docent i psykologi och författare till boken Jäkla människa! – En handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet. Han menar att även rivalitet kan göra att vi förbiser en persons positiva sidor.

– Är vi konkurrenter med någon på jobbet om lön eller position kan det leda till att vi lättare noterar även and­ra, mindre irritationsmoment, säger han.

Vi är väldigt snabba med att bilda uppfattningar om människor, konstaterar Mattias Lundberg.

– Vi lever i en värld där vi behöver hantera väldigt mycket information och ett sätt att göra det är att dra snabba slutsatser. Om jag hör hur någon domderar åt en kollega kan jag konstatera att »det där är en sådan där arg person«. När jag har bestämt mig för hur en person är kan jag släppa det och börja fundera på något annat. Att dra slutsatser är helt enkelt vårt sätt att hantera tillvaron.

Maria Farm menar att vi dessutom tenderar att hitta fler fel hos personer vi redan ogillar.

– Det är mycket lättare att assimilera ny kunskap i en världsbild som jag redan har. Det är svårt för människor att vara neutrala, vi hör det vi vill höra och ser det vi vill se. En negativ biverkning av det är förstås att vi kan fastna i fördomar och föreställningar som inte stämmer på grund av att vi baserar dem på gammal eller bristfällig kunskap, säger hon.

Mattias Lundberg förklarar att det oftast inte handlar om ett medvetet beteende:

– Vi tycker om att få saker bekräftade för oss, det är ett bevis på att vi har tänkt rätt. Vi vill känna att det sätt vi ser på världen är det korrekta. Att leta efter nya sidor kräver ganska mycket ansträngning och tar ofta tid. Det krävs mycket tålamod och självinsikt.

Maria Farm konstaterar att det är så hjärnan är uppbyggd. Anledningen till att vi kan lära oss nya saker över huvud taget beror på att vi bygger på gamla erfaren­heter, säger hon.

– Det är praktiskt för hjärnan att orga­nisera det så. Man vill ordna in det i gamla former för att det helt enkelt går snabbare. Det skulle på många vis vara väldigt oekonomiskt att vakna varje dag och behöva lära oss på nytt, säger hon.

För att kunna bryta sina mönster är det viktigt att klargöra för sig själv vad man skulle vinna på att skapa en bättre relation till sin kollega.

– Det första man bör fråga sig är »varför ska jag göra det här?«. Ofta finns det flera skäl – det kanske blir lättare att samarbeta eller helt enkelt trevligare på jobbet, säger Maria Farm.

Mattias Lundberg menar att man måste bestämma sig för vad målsättningen med relationen är.

– Är det att vi ska bli kompisar? Är det att jag ska kunna vara på arbetet utan att vara konstant irriterad?

Att förstå när känslorna kommer är alltså väsentligt för att kunna göra något åt dem.

– Det handlar om att bli observant på vilka situationer som triggar mina känslor. Det kanske inte är alla situationer, utan bara vissa. När vi är ensamma eller när vi börjar prata om vissa ämnen. Försök att stanna upp och reflektera över vad som händer och vad som triggar dina känslor och tankar. Gör en analys av vad som satte i gång din reaktion i en specifik situa­tion. Hur betedde du dig och vad blev konsekvenserna? Försök att hitta ett mönster i ditt eget beteende. Hur brukar jag reagera? Hugger jag till­baka? Drar jag mig undan? säger Maria Farm.

Först när vi vet vilka situationer som triggar oss kan vi reflektera över hur vi själva agerar.

– Det handlar om självinsikt. Att hantera besvärliga personer generellt handlar i första hand inte om att åtgärda dem, utan målet ska vara att få en arbets­situation för mig själv som är dräglig, säger Mattias Lundberg.

3 tips för att få en bättre relation till kollegan du ogillar

  1. Klargör ditt mål: Fundera på vad du vinner på att skapa en bättre relation till din kollega. Det gör dig mer motiverad att ändra ditt förhållningssätt.
  2. Reflektera över »triggers«: Ta reda på vilka situationer eller beteenden hos din kollega som utlöser dina känslor.
  3. Hitta mönster i ditt eget beteende: Reflektera över hur du själv agerar i de olika situationerna och vad som händer då. Kan du göra annorlunda?
Inlagt av Annelie Jansson (ej verifierad) tors, 11/01/2018 - 11:44
Så bra skrivet! Både om hur vi reagerar och att det är normalt att göra så. Och att det finns sätt att hantera sina negativa känslor för t.ex. en kollega bara man tar sig tid att analysera och förstå sig själv. Bra! Mer självinsikt åt folket!
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.