Depressionssymtom leder till kortare arbetsliv

ARBETSMILJÖ2020-02-24

Symtom på depression som nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och brist på energi kan leda till färre år i arbetslivet, visar en ny dansk studie.

I studien, som gjorts bland nästan 12 000 danska medarbetare, kunde forskarna se att de som i högre grad upplevde symtom på depression också riskerade att få färre år i arbetslivet, rapporterar den danska tidningen Mit Arbejdsmiljø. För en kvinna i 40-årsåldern skulle det enligt forskarna kunna leda till ett tre år kortare arbetsliv jämfört med någon som inte upplever symtom på depression.

Forskarna kunde också se att personer med depressionssymtom löpte större risk att vara arbetslösa länge och även vara sjukskrivna längre tid.

Studien har gjorts i ett samarbete mellan danska Det Nationale forskningscenter for arbejdsmiljø, norska Statens arbeidsmiljøinstitutt, Århus universitet samt holländska University of Groningen.

”Det är första gången som vi kan sätta konkreta månader och år på den förlorade anknytningen till arbetsmarknaden som de här människorna upplever, och även första gången som man kan se den vilken betydelse symtomen på depression har för arbetsmarknaden som helhet”, säger Jacob Pedersen, en av forskarna bakom studien i en intervju med Mit Arbejdsmiljø.

Enligt uppgifter från den svenska Försäkringskassan står psykiska sjukdomar och syndrom för 47,5 procent av alla pågående sjukfall i Sverige. Anpassningsstörning och reaktion på svår stress, som är den kategori myndigheten använder för utmattningssyndrom och stress, står för 19,7 procent av samtliga pågående sjukfall.

Arbeta för att förebygga depressioner

  1. Främja en god mental arbetsmiljö och skapa hälsosamma ramar på arbetsplatsen.
  2. Var flexibel och beredd att plocka bort arbetsuppgifter från en medarbetare om det behövs under en period.
  3. Om en anställd har det tufft mentalt kan det vara bra att försöka ta reda på hur förmågan att arbeta påverkas. Personen kan till exempel få svårt att komma ihåg saker, vara trött och ha lätt för att ge upp, svårt att hantera stora uppgifter.

Källa: Mit Arbejdsmiljø och Malene Friis Andersen, psykolog och forskare på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA