Annons:
Postnord
Fördjupning
AVLinus Hellerstedt0 kommentarerTyck till!

Krisen gör jobbet tuffare

I takt med Postnords minskade lönsamhet har antalet anställda blivit färre. Sedan Andreas Zetterlund blev brevbärare i slutet av 1990-talet har stressen och den fysiska arbetsbelastningen ökat.

Allt verkar så självklart för Andreas Zetterlund, brevbärare på Postnord i Kungälv. Det här brevet ska hit, och det där paketet ska dit. Hans hand rör sig effektivt och en smula stressat. Fram och tillbaka mellan brevhögar och sorterings­fack.

De skrymmande, inslagna före­målen av varierande storlek som vi andra kallar paket är egentligen »klump«, på brevbärarspråk, förklarar han och har plötsligt sorterat klart.

Hyllplanen framför honom är märkta med olika postnummer, gator och efter­namn. Det här är dagens runda.

Jag tycker att de smala facken ser helt överfulla ut. Andreas Zetterlund för­klarar att det är måndag – och dessutom därmed reklamdag – samtidigt som han stuvar upp travarna med reklam intill brevbuntarna på rullvagnen.

Kollegan Désirée Rintel lutar sig mot dörrposten och ser glatt på Publikts reportageteam.

– Ja ni, det blir fina fyra och en halv timme för er att hänga efter Andreas på det här, säger hon.

När vi rör oss mot bilen uppskattar Andreas Zetterlund att rundan sanno­likt bara tar tre timmar. Men eftersom ett plötsligt snöoväder blåst upp här på västkusten vet man aldrig, resonerar han.

Sedan Postnord bildades 2009 har verksamheten ställts om rejält. För att anpassa sig till digitaliseringen – med sjunkande brevvolymer och ökad näthandel som följd – har brevbärarnas vardag förändrats. För- och eftermiddagsturer har införts, maskiner har börjat sortera fönsterkuvert och dist­rikten har blivit större.

– Mer utearbete och mindre inne helt enkelt, säger Andreas Zetterlund.

Men det började egentligen långt in­nan Postnord såg dagens ljus. Andreas Zetterlund började jobba på sin mammas dåvarande arbetsplats Posten för tjugo år sedan, var borta några år för universitetsstudier, men återvände. I dag är jobbet annorlunda.

– När jag började träffades kollegerna mycket mer på dagarna. Man sorterade sin post, packade ned den, hade rast samtidigt allihop och åkte ut på sina turer. När man var färdig slutade man, säger Andreas Zetterlund.

Ett redan tidigare fysiskt tungt jobb har dessutom blivit tyngre. Längre turer betyder mer post att bära. Dessutom har näthandeln gjort att brev­bärarna hanterar betydligt mer »klump« i dag. Vissa lyft är riktigt tunga, säger han och räcker över en färdig­sorterad bunt försändelser som är åtdragen med två kraftiga spännband. Normalt sett läggs allt i blå plastlådor. Men i dag har lådorna tagit slut.

Tony Åhman, STs sektionsordförande inom Postnord väst, anser också att brevbärarnas jobb är betydligt mer krävande nu än för 15 år sedan. Bilden av postarbetaren som extremt lojal suddas ut så sakteliga, menar han.

– Människan är skapt att inte ta hot riktigt på allvar förrän de står utanför egen dörr. Det är påtagligt hur framför allt yngre anställda nu börjar titta efter andra jobb. De lite äldre har kanske inte lika lätt för att byta, säger Tony Åhman.

Brevbäraren Désirée Rintel har jobbat inom Posten i 22 år. Just i dag sköter hon företagskassan på morgonen och ska snart köra lantbrevbärning. Hon har inte haft en sjukdag på tre år.

– Welcome to reality! Jag älskar ju att jobba. Många här ute på landet jobbar hemma och är beroende av mig för att få sin post varje dag. Men det är klart att jag också vill ha någon form av privat­liv. Min man är inte direkt glad för att jag jobbar över så mycket, säger hon.

En bit bort, omgiven av bildskärmar i ett belamrat kontor, sitter produktionschefen Fredrik Karlsson, också han ST-medlem. Han sticker inte under stol med att jobbet har blivit tuffare. Nedskärningar har blivit en del av vardagen och är egentligen inte det stora problemet längre.

– Det svåraste i mitt jobb just nu är att få in ny personal i den takt som den vi har försvinner. Framför allt är det kostnader och belastning på vår nuvarande personal som ökar. Det ställer höga krav på dem, säger Fredrik Karlsson.

Som chef är han inte nöjd med omfattningen av medarbetarnas övertid. Brev­bärarkollegerna Andreas Zetterlund och Désirée Rintel säger båda två att de jobbar över mer än tio timmar i veckan.

Förra veckan var det också 25 000 fler brev än vad prognosen sade, enligt Fredrik Karlsson.

– Hade jag haft volymprognoser som sade att i dag kommer det så här mycket försändelser och varken mer eller mind­re hade jag ju kunnat planera på ett sätt som gör att vi slipper övertid. Och därmed hade jag fått vettigare förhållanden för min personal så att de slapp bli sjuka, säger han.

5,2 miljarder brev och försändelser levererades av Postnord 2015, enligt senaste bokslutet. Staplarna som symboliserar miljoner skickade brev i rapporten blir dock lägre för varje år.
I Sverige gick brevvolymerna ned med 7 procent förra året.

Enligt samma bokslut var sjuk­från­varon bland personalen »fortsatt hög«, runt 6 procent. Det är långtidssjukskrivningarna som har ökat mest, uppger företaget.

Mikael Olséen, STs sektionsord­föran­de i syd, beskriver sjuktalen som en signal om att något inte stämmer.

– Jag förstår arbetsgivaren så till vida att man skruvar och trixar, som det ekonomiska läget är. Men till sist har man skruvat så långt det går och när det gäller effektiviseringar är botten nådd.

Ett alternativ, som Postlagsutredningen föreslagit, är att inte dela ut post varje vardag.

– Det tycker vi inom ST inte är bra, eftersom risken är att personal skärs bort, säger Mikael Olséen.

Brevbäraren Andreas Zetterlund rullar ut vagnen på lastkajen och fyller upp den gula postbilen. Turen börjar i bostadsområdet Ytterdal i utkanten av Kungälv. Alla bilar längs lastkajen är gula. Förutom den längst bort – en nyare, blå bil med vit logga.

– Jag antar att det inte är någon idé att lägga resurser på att göra gula bilar blå, säger Andreas Zetterlund.

Nästan vartenda fordon har vid närmare inspektion minst en buckla. Hytten är dammig. Andreas Zetterlund berättar att det är meningen att de ska hinna med att städa bilarna själva. Hur det ska gå till har han ingen aning om.

Fredrik Nilsson, tillförordnad distributionschef på Postnord i Sverige, förklarar att postbilarna har en livslängd på fem till sex år. Vissa bilar görs om, men inte alla, eftersom det är en kostnadsfråga. Tvätt och städning är det vanligtvis brevbärarna som sköter.

– Jag kan inte svara för enskilda arbets­platser. Generellt har vi tid inlagd för det i våra scheman, men det kan finnas enstaka fall där man inte hinner med det. Då får vi hantera det lokalt, säger Fredrik Nilsson.

På Postnord i Kungälv jobbar ett femtiotal personer. I dag blev någon sjuk så Andreas Zetterlund ska jobba över. I stället för att börja tidigt på morgonen kom han in vid tiotiden för att köra sin runda. Sedan tar han bilen ett par mil in till Göteborg för att hämta upp varor från företaget Linas matkasse, som ska köras ut till kunder. Förmodligen får han jobba i tolv timmar.

– Det knorras lite hos vissa som undrar varför vi här på Posten ska köra matkassar åt ett företag. Som STs arbetsplatsombud försöker jag förklara för dem att det är ett sätt att få behålla jobbet, säger Andreas Zetterlund.

Han rattar vant omkring i villa­området och stannar snabbt till vid var och varannan brevlåda. Lägger tvärt i backen vid en brant uppfart och svänger runt upp för backen. Villaägaren har monterat brevlådan på vänster sida
i stället för höger. Alternativet blir då annars att gå ur bilen och promenera upp för infarten.

Andreas Zetterlund förklarar sig inte helt nöjd med det och styr vidare nedför gatan för att parkera vid ett radhusområde. Det går inte att köra in med bilen så han kränger på sig bärvästen och fyller den upp till brädden med brev. Den sitter bra, svarar han när jag påpekar att det ser tungt ut.

– Men det är ganska halt ute i dag. Och grejen med den här är att det är lite svårt att se fötterna under sig, säger han och drar åt västen.

Innan dagens första rast rattar han bilen vidare ut på vägen igen. En plötslig högersväng leder ut bland gårdar och skog. Nu kan det plötsligt gå flera minuter innan en brevlåda dyker upp.

Även om det inte är lika fysiskt ansträngande att dela ut post med bil som att göra det i trappuppgångar är det ändå slitsamt, menar han. Det gäller att ta sig ut och in i bilen för olika typer av lyft. De har dessutom blivit fler när rundorna blivit längre. Oftast kör Andreas Zetterlund numera en tur på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Och tiden till rehabilitering och träning blir lidande av mängden övertidstimmar.

– En sväng till gymmet är kanske inte direkt det första man tänker på när man kommer hem från jobbet, säger Andreas Zetterlund.

I kväll blir det Linas matkassar.

Näringsministern: »Jag kan inte lova att det är slut med omställning i Postnord.«

Ämnen: Postnord
Antalet anställda på Postnord i Sverige 2009–2016
  • 2009: 26 800
  • 2010: 25 396
  • 2011: 24 541
  • 2012: 23 912
  • 2013: 23 721
  • 2014: 22 790
  • 2015: 21 462
  • 2016: 20 539

Personalen i Sverige har minskat med 23 procent sedan 2009.

Postnord bildades 2009
  • 2009. Danska och svenska staten bildar Posten Norden. Sverige äger 60 procent, men har 50-procentigt inflytande.
  • 2011. Bolaget byter namn till Postnord.
  • 2013. Håkan Ericsson tar över som vd och koncernchef.
  • 2016. En miljardförlust sista kvartalet innebär akut kris. I Danmark beräknas 4 000 anställda få lämna företaget inom några år. I slutet av året hade bolaget runt 31 000 anställda  Danmark och Sverige. 2009 var de nästan 48 000.
  • 2017. Ledningen begär 3 miljarder kronor av ägarna för att klara omställningen i Danmark. Samtidigt meddelas att uppemot 600 svenska medarbetare väntas bli överflödiga de närmaste åren.
Bli den första att tycka till!
RättsväsendetNyhetLagrådet ställer sig bakom regeringens förslag om en ny lag om dataavläsning. Lagrådet konstaterar dock att det nya tvångsmedel som regeringen föreslår är mycket integritetskränkande och därför bara kan få tillämpas vid allvarlig brottslighet.
NyhetArbetstagarna vid migrationsdomstolarna måste få en acceptabel arbetsmiljö med rimlig arbetsbelastning. Skjut till mera pengar, kräver ST och Saco-S i en gemensam skrivelse till socialförsäkringsutskottet.
KronofogdenNyhetKronofogden har fått ett extra anslag på 65 miljoner kronor för att öka indrivningen riktad mot kriminellas lyxvaror, uppger SVT. Avsikten är bland annat att fler brottsoffer ska få ut sina skadestånd.
TillitsreformenFördjupningFör fem år sedan aviserade regeringen en ”tillitsreform” som utlovade större frihet och en minskad administ­rativ börda för offentlig­anställda. Men kritiker varnar för att förändringen kan bli kosmetisk, och facken tycks stå vid sidan om.

Läs mer

Dansk reform med förhinder

ArbetsförmedlingenNyhetNär arbetslösa tvingas åka till grannkommunen för att söka jobb kan det ses som en arbetsmarknadspolitisk insats, tycker Arbetsförmedlingens chef Mikael Sjöberg i en intervju med Arbetet.
ArbetsmarknadNyhetDet är stora skillnader mellan nyanländas etablering i Arbetsförmedlingens regi, konstaterar Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, i en studie. Nyanlända män klarar sig dubbelt så bra som nyanlända kvinnor.
SWEDAVIANyhetEn man utan svenskt arbetstillstånd och en efterlyst man har jobbat på Arlanda flygplats, trots att de båda har säkerhetsprövats, enligt Aftonbladet. ”Jag har inte fått någon mer information än att ingen av dem är anställd av Swedavia”, säger STs sektionsordförande Mikael Nordenståhl till Publikt.
POLISENNyhetCivilanställda som går den särskilda polisutbildningen ska ha aspiranttjänstgöring i ett halvår, föreslår regeringen i en promemoria. Remissinstanserna är överlag positiva till förslaget, men akademikerförbunden vill se en mer flexibel utbildningsmodell, visar Publikts genomgång av remissvaren.
StatsförvaltningNyhetDet finns stora brister i ledning och styrning av verksamheten vid Nationalmuseum, konstaterar Statskontoret efter en analys. Myndigheten behöver en omstart för att kunna genomföra sitt uppdrag på ett effektivt sätt.
SpårtrafikenNyhetTrafikverket får regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för att underhålla järnvägen. Bakom beslutet ligger att brister i underhåll påverkar tillförlitligheten i järnvägstrafiken.
STATISTISKA CENTRALBYRÅNNyhetArbetslösheten för september i år skrivs ned med 1,1 procentenheter, efter att Statistiska centralbyrån, SCB, uppmärksammat felaktigheter i det externa konsultföretaget Evrys insamlade data. Men Evry vill i dagsläget inte säga att företaget gjort fel, enligt Svenska Dagbladet.
MYNDIGHETEN FÖR ARBETSMILJÖKUNSKAPNyhetI september hoppade företagshälsovården av sitt uppdrag på Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak. Samtidigt sade skyddsombudet upp sig. Nu har man utsett ett nytt skyddsombud och anlitat ett nytt företag för att kartlägga arbetsmiljön. ”Det är klart att det som har varit har påverkat”, säger nya skyddsombudet Håkan Åhlenius till Publikt.
POLISENNyhetAtt civilanställda inom Polisen ska få använda sig av den logga som poliser har på uniformen är en fråga som ST har drivit en tid. Arbetsgivaren närmar sig nu ett beslut. ”Vi har en positiv inställning till det”, säger Tomas Rosenberg, chef på myndighetens HR-avdelning, till Publikt.
SCBNyhetStatistiska centralbyråns generaldirektör Joakim Stymne kallas till riksdagens finansutskott för att förklara turerna kring de missvisande siffrorna i myndighetens arbetskraftsundersökningar.
StatsförvaltningNyhetArbetsgivarverket har tagit fram två nya webbutbildningar för ledare och medarbetare i staten. Utbildningarna är tillgängliga för alla på myndighetens webbplats.
DomstolarnaNyhetDet har blivit vanligare att människor försöker smuggla med sig knivar och andra vapen in i domstolarna. För ordningsvakterna innebär det en alltmer hotfull arbetsmiljö. ”Det är klart att det känns obehagligt ibland”, säger Jenny Fällström, ordningsvakt vid Södertörns tingsrätt.
UPPHANDLINGSMYNDIGHETENNyhetLiten, men smart och modern. Så beskrivs Upphandlingsmyndigheten i juryns motivering till priset som Sveriges modernaste myndighet.
SPÅRTRAFIKENNyhetNär en lokförare vid Green Cargo nyligen avled i en arbetsplatsolycka i Piteå var det den tredje dödsolyckan på två år inom bolaget. STs sektionsordförande Kenth Bergqvist kan inte uttala sig om orsaken till olyckan, men konstaterar att generellt sett är stress en riskfaktor som kan leda till olyckor: ”Man måste titta på vår schemaläggning och se över kollektivavtalet kring arbetstider”, säger han till Publikt.
AssistansNyhetI ett brev till regeringen begär Försäkringskassan att lagen ska skärpas, för att det ska blir möjligt för myndigheten att stoppa blufföretag från att få ut assistansersättning.
A-kassaNyhetDet finns flera blindskär för a-kassorna när det gäller att hantera a-kassa i samband med studier. Det framgår av IAFs granskning av hur a-kassorna sköter arbetslöshetsersättning till personer som studerar.
ArbetsförmedlingenNyhetFlera partier i riksdagen har börjat samla sig i ett motstånd mot reformeringen av Arbetsförmedlingen. Enligt Expressen är en majoritet emot den snabba tidsplanen för förändringarna.
SCBNyhetCivilminister Lena Micko, S, har kallat till sig Statistiska centralbyråns, SCBs, generaldirektör Joakim Stymne. Samtalet ska handla om det externa konsultföretaget Evrys felaktiga datainsamling, som orsakat fel i arbetslöshetsstatistiken, skriver Aftonbladet.
ArbetsmarknadNyhetRegeringen måste stoppa EUs planer på en europeisk minimilön, kräver Karl-Petter Thorwaldsson, LO, Martin Linder, PTK, och Mattias Dahl, Svenskt Näringsliv, i en gemensam debattartikel. "Kollektivavtalsmodellen riskerar att på sikt ersättas av en från Bryssel statligt styrd arbetsmarknadsmodell", skriver partsföreträdarna.
ArbetslivNyhetEn del människor drivs av att lära sig nytt, medan andra mer vill prestera och vara bäst. I arbetslivet tycks de som fokuserar på att bemästra uppgifter klara sig bäst, enligt organisationsforskaren Christina Nerstad vid universitetet Oslomet.
ArbetsrättNyhetDet finns stora luckor i reglerna för offentliganställdas bisysslor, enligt en studie som genomförts av Statskontoret. Dagens reglering är komplex och svårtolkad, skriver Statskontoret.