Annons:
Postnord
Fördjupning
AVLinus Hellerstedt0 kommentarerTyck till!

Krisen gör jobbet tuffare

I takt med Postnords minskade lönsamhet har antalet anställda blivit färre. Sedan Andreas Zetterlund blev brevbärare i slutet av 1990-talet har stressen och den fysiska arbetsbelastningen ökat.

Allt verkar så självklart för Andreas Zetterlund, brevbärare på Postnord i Kungälv. Det här brevet ska hit, och det där paketet ska dit. Hans hand rör sig effektivt och en smula stressat. Fram och tillbaka mellan brevhögar och sorterings­fack.

De skrymmande, inslagna före­målen av varierande storlek som vi andra kallar paket är egentligen »klump«, på brevbärarspråk, förklarar han och har plötsligt sorterat klart.

Hyllplanen framför honom är märkta med olika postnummer, gator och efter­namn. Det här är dagens runda.

Jag tycker att de smala facken ser helt överfulla ut. Andreas Zetterlund för­klarar att det är måndag – och dessutom därmed reklamdag – samtidigt som han stuvar upp travarna med reklam intill brevbuntarna på rullvagnen.

Kollegan Désirée Rintel lutar sig mot dörrposten och ser glatt på Publikts reportageteam.

– Ja ni, det blir fina fyra och en halv timme för er att hänga efter Andreas på det här, säger hon.

När vi rör oss mot bilen uppskattar Andreas Zetterlund att rundan sanno­likt bara tar tre timmar. Men eftersom ett plötsligt snöoväder blåst upp här på västkusten vet man aldrig, resonerar han.

Sedan Postnord bildades 2009 har verksamheten ställts om rejält. För att anpassa sig till digitaliseringen – med sjunkande brevvolymer och ökad näthandel som följd – har brevbärarnas vardag förändrats. För- och eftermiddagsturer har införts, maskiner har börjat sortera fönsterkuvert och dist­rikten har blivit större.

– Mer utearbete och mindre inne helt enkelt, säger Andreas Zetterlund.

Men det började egentligen långt in­nan Postnord såg dagens ljus. Andreas Zetterlund började jobba på sin mammas dåvarande arbetsplats Posten för tjugo år sedan, var borta några år för universitetsstudier, men återvände. I dag är jobbet annorlunda.

– När jag började träffades kollegerna mycket mer på dagarna. Man sorterade sin post, packade ned den, hade rast samtidigt allihop och åkte ut på sina turer. När man var färdig slutade man, säger Andreas Zetterlund.

Ett redan tidigare fysiskt tungt jobb har dessutom blivit tyngre. Längre turer betyder mer post att bära. Dessutom har näthandeln gjort att brev­bärarna hanterar betydligt mer »klump« i dag. Vissa lyft är riktigt tunga, säger han och räcker över en färdig­sorterad bunt försändelser som är åtdragen med två kraftiga spännband. Normalt sett läggs allt i blå plastlådor. Men i dag har lådorna tagit slut.

Tony Åhman, STs sektionsordförande inom Postnord väst, anser också att brevbärarnas jobb är betydligt mer krävande nu än för 15 år sedan. Bilden av postarbetaren som extremt lojal suddas ut så sakteliga, menar han.

– Människan är skapt att inte ta hot riktigt på allvar förrän de står utanför egen dörr. Det är påtagligt hur framför allt yngre anställda nu börjar titta efter andra jobb. De lite äldre har kanske inte lika lätt för att byta, säger Tony Åhman.

Brevbäraren Désirée Rintel har jobbat inom Posten i 22 år. Just i dag sköter hon företagskassan på morgonen och ska snart köra lantbrevbärning. Hon har inte haft en sjukdag på tre år.

– Welcome to reality! Jag älskar ju att jobba. Många här ute på landet jobbar hemma och är beroende av mig för att få sin post varje dag. Men det är klart att jag också vill ha någon form av privat­liv. Min man är inte direkt glad för att jag jobbar över så mycket, säger hon.

En bit bort, omgiven av bildskärmar i ett belamrat kontor, sitter produktionschefen Fredrik Karlsson, också han ST-medlem. Han sticker inte under stol med att jobbet har blivit tuffare. Nedskärningar har blivit en del av vardagen och är egentligen inte det stora problemet längre.

– Det svåraste i mitt jobb just nu är att få in ny personal i den takt som den vi har försvinner. Framför allt är det kostnader och belastning på vår nuvarande personal som ökar. Det ställer höga krav på dem, säger Fredrik Karlsson.

Som chef är han inte nöjd med omfattningen av medarbetarnas övertid. Brev­bärarkollegerna Andreas Zetterlund och Désirée Rintel säger båda två att de jobbar över mer än tio timmar i veckan.

Förra veckan var det också 25 000 fler brev än vad prognosen sade, enligt Fredrik Karlsson.

– Hade jag haft volymprognoser som sade att i dag kommer det så här mycket försändelser och varken mer eller mind­re hade jag ju kunnat planera på ett sätt som gör att vi slipper övertid. Och därmed hade jag fått vettigare förhållanden för min personal så att de slapp bli sjuka, säger han.

5,2 miljarder brev och försändelser levererades av Postnord 2015, enligt senaste bokslutet. Staplarna som symboliserar miljoner skickade brev i rapporten blir dock lägre för varje år.
I Sverige gick brevvolymerna ned med 7 procent förra året.

Enligt samma bokslut var sjuk­från­varon bland personalen »fortsatt hög«, runt 6 procent. Det är långtidssjukskrivningarna som har ökat mest, uppger företaget.

Mikael Olséen, STs sektionsord­föran­de i syd, beskriver sjuktalen som en signal om att något inte stämmer.

– Jag förstår arbetsgivaren så till vida att man skruvar och trixar, som det ekonomiska läget är. Men till sist har man skruvat så långt det går och när det gäller effektiviseringar är botten nådd.

Ett alternativ, som Postlagsutredningen föreslagit, är att inte dela ut post varje vardag.

– Det tycker vi inom ST inte är bra, eftersom risken är att personal skärs bort, säger Mikael Olséen.

Brevbäraren Andreas Zetterlund rullar ut vagnen på lastkajen och fyller upp den gula postbilen. Turen börjar i bostadsområdet Ytterdal i utkanten av Kungälv. Alla bilar längs lastkajen är gula. Förutom den längst bort – en nyare, blå bil med vit logga.

– Jag antar att det inte är någon idé att lägga resurser på att göra gula bilar blå, säger Andreas Zetterlund.

Nästan vartenda fordon har vid närmare inspektion minst en buckla. Hytten är dammig. Andreas Zetterlund berättar att det är meningen att de ska hinna med att städa bilarna själva. Hur det ska gå till har han ingen aning om.

Fredrik Nilsson, tillförordnad distributionschef på Postnord i Sverige, förklarar att postbilarna har en livslängd på fem till sex år. Vissa bilar görs om, men inte alla, eftersom det är en kostnadsfråga. Tvätt och städning är det vanligtvis brevbärarna som sköter.

– Jag kan inte svara för enskilda arbets­platser. Generellt har vi tid inlagd för det i våra scheman, men det kan finnas enstaka fall där man inte hinner med det. Då får vi hantera det lokalt, säger Fredrik Nilsson.

På Postnord i Kungälv jobbar ett femtiotal personer. I dag blev någon sjuk så Andreas Zetterlund ska jobba över. I stället för att börja tidigt på morgonen kom han in vid tiotiden för att köra sin runda. Sedan tar han bilen ett par mil in till Göteborg för att hämta upp varor från företaget Linas matkasse, som ska köras ut till kunder. Förmodligen får han jobba i tolv timmar.

– Det knorras lite hos vissa som undrar varför vi här på Posten ska köra matkassar åt ett företag. Som STs arbetsplatsombud försöker jag förklara för dem att det är ett sätt att få behålla jobbet, säger Andreas Zetterlund.

Han rattar vant omkring i villa­området och stannar snabbt till vid var och varannan brevlåda. Lägger tvärt i backen vid en brant uppfart och svänger runt upp för backen. Villaägaren har monterat brevlådan på vänster sida
i stället för höger. Alternativet blir då annars att gå ur bilen och promenera upp för infarten.

Andreas Zetterlund förklarar sig inte helt nöjd med det och styr vidare nedför gatan för att parkera vid ett radhusområde. Det går inte att köra in med bilen så han kränger på sig bärvästen och fyller den upp till brädden med brev. Den sitter bra, svarar han när jag påpekar att det ser tungt ut.

– Men det är ganska halt ute i dag. Och grejen med den här är att det är lite svårt att se fötterna under sig, säger han och drar åt västen.

Innan dagens första rast rattar han bilen vidare ut på vägen igen. En plötslig högersväng leder ut bland gårdar och skog. Nu kan det plötsligt gå flera minuter innan en brevlåda dyker upp.

Även om det inte är lika fysiskt ansträngande att dela ut post med bil som att göra det i trappuppgångar är det ändå slitsamt, menar han. Det gäller att ta sig ut och in i bilen för olika typer av lyft. De har dessutom blivit fler när rundorna blivit längre. Oftast kör Andreas Zetterlund numera en tur på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Och tiden till rehabilitering och träning blir lidande av mängden övertidstimmar.

– En sväng till gymmet är kanske inte direkt det första man tänker på när man kommer hem från jobbet, säger Andreas Zetterlund.

I kväll blir det Linas matkassar.

Näringsministern: »Jag kan inte lova att det är slut med omställning i Postnord.«

Ämnen: Postnord
Antalet anställda på Postnord i Sverige 2009–2016
  • 2009: 26 800
  • 2010: 25 396
  • 2011: 24 541
  • 2012: 23 912
  • 2013: 23 721
  • 2014: 22 790
  • 2015: 21 462
  • 2016: 20 539

Personalen i Sverige har minskat med 23 procent sedan 2009.

Postnord bildades 2009
  • 2009. Danska och svenska staten bildar Posten Norden. Sverige äger 60 procent, men har 50-procentigt inflytande.
  • 2011. Bolaget byter namn till Postnord.
  • 2013. Håkan Ericsson tar över som vd och koncernchef.
  • 2016. En miljardförlust sista kvartalet innebär akut kris. I Danmark beräknas 4 000 anställda få lämna företaget inom några år. I slutet av året hade bolaget runt 31 000 anställda  Danmark och Sverige. 2009 var de nästan 48 000.
  • 2017. Ledningen begär 3 miljarder kronor av ägarna för att klara omställningen i Danmark. Samtidigt meddelas att uppemot 600 svenska medarbetare väntas bli överflödiga de närmaste åren.
Bli den första att tycka till!
SocialförsäkringarNyhetAntalet personer som beviljats sjukersättning har enligt Försäkringskassans egen statistik aldrig varit så få som under förra året, skriver Arbetet. Totalt beviljades 5 478 personer sjukersättning under 2019.
MigrationsverketNyhetJustitiekanslern, JK, riktar kritik mot Migrationsverket för brister i samband med behandlingen av två asylsökande bröder från Afghanistan. Den ene brodern tog sitt liv när han fick avslag på asylansökan. Men JK anser inte att staten har något skadeståndsansvar för den kvarvarande yngre brodern.
StatsförvaltningNyhetI höstas efterlyste Riksrevisionen ett hårdare jobb från regeringens sida när det gäller föråldrade it-system hos myndigheter. Men regeringen, som nu har svarat på kritiken, håller inte med och pekar på flera åtgärder.
Reportage: AlbanienFördjupningNär den albanska statsförvaltningen ska anpassas till EUs system bistår svenska myndigheter med sin expertis. Åtskilliga svenska statstjänstemän är på plats i Albanien för att bidra i arbetet med att utveckla landet. Publikt har rest till Tirana för att följa några av dem.
​SEXTRAKASSERIERNyhetParterna bör samverka för att få kollektivavtal som fokuserar på sexuella trakasserier. Som inspiration kan man vända blickarna mot Kanadas fackföreningsrörelse, skriver juristen och förra Jämställdhetsombudsmannen Lena Svenaeus i en rapport från tankesmedjan Arena idé.
MigrationsverketNyhetEn anställd vid Migrationsverket i Malmö som arbetade med att ge stöd till nyanlända asylsökande har dömts till fängelse för grovt narkotikabrott, grovt vapenbrott och rattfylleri. Myndigheten ser allvarligt på brotten och föreslår att mannen avskedas.
DigitaliseringNyhetTCO drar nu igång en stor utbildningssatsning, riktad till hundratals medlemmar i tre medlemsförbund. Satsningen görs i samarbete med innovationsstiftelsen Nesta och Google i fem europeiska länder.
MutorNyhetEn tjänsteman på Transportstyrelsen har enligt Dagens Nyheter åtalsanmälts för misstänkt mutbrott. Men utredningen lades ned sedan preskriptionstiden gått ut. Tjänstemannen arbetar fortfarande kvar vid myndigheten.
SPÅRTRAFIKENNyhetFågelbajs och dun gör arbetsmiljön ohälsosam på vissa tunnelbanestationer i Stockholm. Vid en station har man tvingats stänga av luftkonditioneringen för att undvika att andas in partiklar, skriver huvudskyddsombudet i en anmälan till Arbetsmiljöverket.
ArbetsförmedlingenNyhetArbetsförmedlingen har hittills säkrat möjligheten till lokal närvaro på 99 av de 132 orter där myndigheten beslutat att avveckla kontor, enligt en ny rapport. Men ST inom Arbetsförmedlingen kritiserar att samarbetet med Statens servicecenter benämns som att man ”säkrat närvaron”.
POLISENNyhetJohanna Lindgrens provanställning vid Polisen avslutades med motiveringen att hon har dyslexi. Diskriminering tyckte facket som drev saken till Arbetsdomstolen. I början av mars kommer domen. ”Det är fortfarande mitt drömjobb men jag har ingen tillit till Polisen som arbetsgivare längre”, säger Johanna Lindgren till Publikt.
DigitaliseringNyhetEfter en utvärdering föreslår Statskontoret att Digitaliseringsrådets kansli avvecklas och att den rådgivande uppgiften överförs till Regeringskansliet. Vissa andra uppgifter kan övertas av Myndigheten för digital förvaltning, Digg.
SCBNyhetI en rapport till regeringen konstaterar Statistiska centralbyrån, SCB, att påverkan på arbetskraftsundersökningarna, AKU, har varit stor och allvarlig på grund av bristande kvalitet i SCBs underlag.
SPÅRTRAFIKENNyhetST och Arriva har nått en uppgörelse om ersättning till en spårvagnsförare som nekats sjuklön under sjukutredning. ST ansåg att kollektivavtalets regler innebar att arbetsgivaren var skyldig att betala sjuklön – men Arriva höll inte med. ”Medlemmen ville ha ett avslut”, säger STs jurist Joakim Lindqvist till Publikt.
KriminalvårdenNyhetDomstolsverkets generaldirektör Martin Holmgren blir ny generaldirektör för Kriminalvården, meddelade justitieminister Morgan Johansson vid en presskonferens i dag. "Jag är mån om en god relation med de fackliga organisationerna", säger Martin Holmgren till Publikt.
StatsförvaltningNyhetRegeringen har gett Naturvårdsverket i uppdrag att se över och ge förslag på förändringar i miljöledningsförordningen. Syftet är att stärka de statliga myndigheternas miljöarbete.
DemokratiNyhetRegeringen har tillsatt en parlamentarisk utredning som ska utreda ett starkare skydd för demokratin och domstolarnas oberoende. Utredningen ska också utreda möjligheterna för ett förbud mot medlemskap i terrororganisationer.
SCBNyhetYtterligare ett av de företag som SCB anlitar för att göra telefonintervjuer till sina undersökningar, Mind, har haft stora problem med leveranser och kvalitet, rapporterar SVT. Tidigare har myndigheten meddelat att man bryter med leverantören Evry på grund av kvalitetsproblem.
KriminalvårdenNyhetFacken inom Kriminalvården har i ett öppet brev uttryckt sin oro över beläggningssituationen och samtidigt riktat tuff kritik mot arbetsgivaren på flera punkter. Nu svarar ledningen på kritiken och lovar samtidigt nya platser med start redan under våren.
FörsäkringskassanNyhetJustitieombudsmannen, JO, riktar skarp kritik mot att Försäkringskassan inte lyckats få bukt med de långa handläggningstiderna inom omprövningsverksamheten – trots upprepade påtryckningar.
ArbetsmiljöNyhetDetaljstyrning och hinder för effektiv samverkan har motverkat den arbetsmiljöstrategi för det moderna arbetslivet som regeringen antagit, skriver Statskontoret i en utvärdering.
BrottslighetNyhetArbetsförmedlingens förre generaldirektör Mikael Sjöberg har fått regeringens uppdrag att utreda hur det myndighetsgemensamma arbetet mot fusk och brottslighet kan breddas och fördjupas.
MigrationNyhetRegeringen vill ge Säkerhetspolisen, Säpo, tillgång till fler personuppgifter ur Migrationsverkets register. Syftet är att underlätta för Säpo att få information som behövs för att bekämpa terrorism.
KriminalvårdenNyhetJustitieombudsmannen riktar kraftig kritik mot Kriminalvårdens isolering av intagna i häkte. STs avdelningsordförande Per Sunneborn instämmer i kritiken och anser att utvecklingen går åt fel håll.
SpårtrafikNyhetST inom Spårtrafiken ser positivt på att Arbetsmiljöverket nu ska göra en riksomfattande inspektion av bussförares och tågvärdars arbetssituation vad gäller hot och våld. ”Hot eller våld är mer eller mindre vardagsmat nuförtiden”, säger Måns Wallin, styrelseledamot i branschavdelningen.
ArbetsförmedlingenNyhetEn anställd vid Arbetsförmedlingen i Östergötland avskedas efter att han följt med en arbetssökande kvinna hem och lovat henne förmåner som körkort eller praktikplats i utbyte mot sex.
STNyhetST flyttar förbundets kongress i maj från Djurönäset i Stockholms skärgård till Infra City i Upplands Väsby. ”Det är ett helt kostnadsneutralt byte för att få en större lokal” säger Dag Andersson, STs förbundssekreterare.
ArbetsförmedlingenNyhetArbetsförmedlingen har beslutat att lokalkontoren i Härnösand och Arvidsjaur ska få fast bemanning. Härnösandskontoret kommer därmed inte att läggas ned, som myndigheten tidigare meddelat.
FÖRSÄKRINGSKASSANNyhetDe långa handläggningstiderna för ärenden som gäller individer med funktionsnedsättning ledde till att Försäkringskassan beordrade övertid för runt 250 anställda under vintern. Nu har övertidsinsatsen stoppats, eftersom myndigheten inte längre har råd.
MigrationsverketNyhetMigrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik vill ha hårdare regler för personer som har fått avslag på sin asylansökan. Sverige behöver ett bättre skydd mot potentiella terrorister, skriver han i en debattartikel i Dagens Nyheter.
FÖRSÄKRINGSKASSANNyhetFörsäkringskassans it-avdelning ställde in sin konferens på ett hotell i Sundsvall eftersom den upphandlats på fel sätt. Hotellnotan på över 1,2 miljoner kronor fick myndigheten betala ändå. ”Det är inte så lätt att hantera en konferens för tusen personer”, säger Försäkringskassans it-direktör Stefan Olowsson till Publikt.
ArbetsmiljöNyhetMånga upplever att det finns mycket som stör i arbetet, som exempelvis prat, andra avbrott eller bristfälliga instruktioner. Nu visar ett finländskt forskningsprojekt att det går att förbättra den så kallade kognitiva ergonomin genom enkla åtgärder.
spårtrafikNyhetNu drar Arbetsmiljöverket igång en riksomfattande inspektion av bussförares och tågvärdars arbetssituation. Bakgrunden är att yrkesgrupperna är särskilt utsatta för hot och våld på jobbet.
ArbetsförmedlingenNyhetI en lagrådsremiss föreslår regeringen ändringar i lagstiftningen för att ge Arbetsförmedlingen bättre möjligheter att hindra felaktiga utbetalningar inom arbetsmarknadspolitiken.
AVTALNyhetArbetstiden blir en viktig fråga för båda parter i avtalsförhandlingarna om nya kollektivavtal inom spårtrafikbranschen. När det gäller löneökningarna har fack och arbetsgivare närmat sig varandra, enligt STs förhandlingsledare Marita Larsson.
KRIMINALVÅRDENNyhetI ett öppet brev till ledningen ställer de fackliga organisationerna inom Kriminalvården frågan om vart myndigheten är på väg. Facken är bland annat kritiska till förmågan att behålla och rekrytera personal.