Rapport: Dålig snöröjning bakom dödsolycka

GREEN CARGO2019-01-08

Bristande snöröjning var en huvudorsak till att en lokförare förolyckades i samband med växlingsarbete i Bastuträsk i januari i fjol. Det framgår av slutrapporten från Statens haverikommission.

Lokföraren hade kört ett timmertåg för Green Cargo och övergått till växlingsarbete vid Bastuträsk. Tåget skulle växlas in till timmerterminalen. Loket var placerat längst bak i tåget och föraren stod på ett fotsteg på den första vagnen i rörelseriktningen och radiostyrde tåget när vagnen spårade ur. Föraren ramlade av vagnen, blev påkörd och skadades så allvarligt att han senare avled.

Tåget som lokföraren körde bestod av ett lok och 28 tomma timmervagnar som körts från Piteå till Bastuträsk. Efter ankomsten skulle han förflytta vagnarna till en timmerterminal. Exakt hur föraren stod i den aktuella händelsen finns inga vittnesuppgifter om, konstaterar haverikommissionen. Närmaste kollega fanns två kilometer bort. Men normalt håller föraren sig fast med ena handen i ett åkhandtag, medan den andra handen manövrerar radiostyrningsdosan.

Enligt haverikommissionen är det mycket sannolikt att urspårningen orsakades av att spåret var täckt med snö och att växeln var nedisad. Snön och isen i växeln lyfte hjulaxeln på den olastade vagnen av spåret. Att det var snö och is i växeln berodde i sin tur på att växeln inte snöröjts under snörika dygn innan och att det sannolikt fanns snö och is kvar i vissa delar av växeln även efter det att den senast snöröjdes. En avgörande orsak var enligt rapporten att entreprenören under rådande snö- och isförhållandena inte ansåg sig hinna med att fullt ut röja alla de växlar som omfattades av uppdraget och samtidigt hinna med andra felavhjälpande uppdrag som måste utföras.

Enligt haverikommissionen var ytterligare en bidragande orsak att det saknades en systematisk planering av snöröjningen och tydlig arbetsledning under den aktuella perioden.

Haverikommissionen rekommenderar Trafikverket och Infranord att gemensamt följa upp och utvärdera hur de kan säkerställa att spår och växlar är farbara även under särskilt besvärliga väderförhållanden. Kommissionen uppmanar också Transportstyrelsen att tillsammans med Arbetsmiljöverket och berörda järnvägsföretag undersöka hur det befintliga vagnbeståndet kan ges en säkrare utformning, och överväga hur de svenska reglerna kan förbättras från säkerhetssynpunkt när det gäller utformning, placering och användning av åkhandtag och fotsteg vid radiostyrning av lok.

Arbetsmiljöverket har polisanmält Green Cargo för dödsolyckan. Haverikommissionens rapport kommer att bli en del av polisens utredning.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA