Annons:

En bättre politik kan rädda jobb inom spårtrafiken

DEBATT: SPÅRTRAFIKEN2025-11-21

När det statligt ägda godstrafikbolaget Green Cargo lägger ned trafik och skär ned på personalen drabbas inte bara de anställda – det försämrar också möjligheterna till klimatsmarta transporter, skriver Isak From, riksdagsledamot för Socialdemokraterna. Politiska satsningar på klimatet och industrin skulle leda till ökad efterfrågan på Green Cargos tjänster, menar han.

Sverige kommer inte att uppnå klimatmålen, och i dag saknar över 500 000 människor i landet ett jobb att gå till. Att det statligt ägda godstrafikbolaget Green Cargo tvingas lägga ned hela eller delar av sin vagnslasttrafik på ett trettiotal orter i landet kommer att leda till att problemen förvärras – vi får ökade utsläpp och fler arbetslösa.

Hur många av de anställda på Green Cargo som i slutändan kommer att förlora sina jobb är ännu oklart. I närtid har företaget varslat personal i Nässjö, Hallsberg och Göteborg. Därutöver berörs anställda på flera andra orter: Boden, Vännäs, Skelleftehamn, Långsele, Ånge, Sundsvall, Borlänge, Eskilstuna, Helsingborg och Tomteboda i Stockholm, skriver tidningen Järnvägar.nu. Företaget har sedan tidigare upphört med vagnslasttrafik på flera orter, exempelvis Ludvika.

Resultatet blir att företag som i dag fraktar sina varor via järnväg i stället kommer att behöva använda lastbilar.

Orsaken till Green Cargos nedskärningar är ett svagt ekonomiskt resultat, där både kostnader och intäkter utvecklats sämre än planerat. Enligt bolaget beror det på att volymerna av gods till de berörda orterna är så små att transporterna inte blir lönsamma.

Att Green Cargos godsmängder minskat är ett resultat av att regeringen vägrar satsa på både klimatet och industrin. Konkurser samt stoppade och uppskjutna investeringar inom exportindustrin har lett till ett minskat behov av godstrafik och därmed även ett minskat personalbehov.

Nedskärningarna drabbar i första hand Green Cargos personal, men de riskerar också att slå mot handelns och industriföretagens anställda till följd av försämrade möjligheter till klimatsmarta transporter.

De senaste varslen föranledde mig att skriva en interpellation till finansminister Elisabeth Svantesson, M. I sitt svar konstaterar hon att neddragningarna är bolagets och bolagsstyrelses ansvar utifrån ägardirektiven, vilket i och för sig är korrekt. Men att Sverige är ett av de EU-länder som har lägst tillväxt, att industrins orderböcker är tomma samtidigt som antalet konkurser fortsatt är högt samt att Sverige är på god väg att missa samtliga klimatmål kan knappast tillskrivas enskilda bolag. Det är Tidöregeringens ansvar.

Vi socialdemokrater anser att en ambitionshöjning är nödvändig, inte minst när det gäller satsningar på elektrifiering och nyindustrialisering. Nu mer än någonsin behöver vi tillväxt och framtidstro – kort sagt en ny socialdemokratiskt ledd regering som vågar göra nödvändiga satsningar som säkrar framtiden. 

Isak From
Riksdagsledamot för Socialdemokraterna och ledamot av näringsutskottet

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.