Lise Donovan, jurist på TCO.
Bild: TCO
Lise Donovan, jurist på TCO.

Förslaget till nya arbetsmiljöregler fyller inte sitt syfte

DEBATT: ARBETSMILJÖ2021-03-31

Arbetsmiljöverkets förslag till reviderat regelverk på arbetsmiljöområdet är fyllt av problem, skriver Lise Donovan, jurist på TCO. Den fackliga centralorganisationens uppfattning är att förslaget gör regelverket krångligare, att skyddet för de anställda försämras och att Arbetsmiljöverket visar en bristande förståelse för den svenska modellen.

TCO har en i grunden positiv inställning till Arbetsmiljöverkets arbete med att uppdatera regelverket på arbetsmiljöområdet och göra det mer användarvänligt. Men förutsättningen är att det sker med erkännande av skyddsombudens roll och betydelsen av samverkan på arbetsplatsen. Skyddsnivån får inte heller försämras. Dessvärre lever Arbetsmiljöverkets förslag inte upp till våra förväntningar.

Alla som har erfarenhet av arbetsmiljöfrågor på arbetsplatsnivå känner till de små orange häftena med arbetsmiljöföreskrifter, ofta benämnda AFS. Den mest slitna föreskriften är nog den om hur det systematiska arbetsmiljöarbetet i samverkan mellan fack och arbetsgivare, SAM, ska gå till i praktiken. För oss tjänstemän har även föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, snabbt blivit ett oumbärligt häfte.

Skyddsombuden på arbetsplatserna kan i dessa häften hämta mycket kunskap om regelverket och hur det ska tillämpas. Här finns nämligen inte bara själva regelverket, de innehåller också allmänna råd som ger stöd kring hur en viss bestämmelse ska tolkas. Kommer man inte överens med sin arbetsgivare i en fråga så kan man tillsammans läsa i häftet och se hur Arbetsmiljöverket har resonerat och kommenterat just den saken. Det finns ofta också praktiska exempel och tips om andra närliggande föreskrifter som kan vara användbara.

2016 bestämde sig Arbetsmiljöverket för att förnya regelverket. Det var kanske rätt tänkt, men två saker blev i alla fall riktigt fel.

För det första valde myndigheten att varken involvera eller lyssna på oss, arbetsmarknadens parter, i det löpande arbetet. Vi blev därför inte delaktiga.

För det andra hade Arbetsmiljöverket för höga juridiska ambitioner. Regelverket skulle skrivas av jurister och – framstår det nu som – för jurister. Bestämmelserna skulle formuleras som regelrätta rättsregler och strukturen ses över. Onödiga upprepningar och hänvisningar skulle försvinna. De allmänna råden och kommentarerna i häftena skulle rensas bort och förpassas till sådana vägledningar som Arbetsmiljöverket kan ta fram utan samråd med oss parter. Mycket av det som har gjort regelverket till ett väl fungerande system skulle göras om i grunden.

Redan i en rapport från Arbetsmiljöverket i november 2017 kunde man läsa om den kritik som fördes fram av parterna. Men arbetet fortsatte trots det i samma riktning. Och det som framkommit under den stora remissomgång som sträckte sig till december förra året är huvudsakligen samma kritik som parterna – i många fall gemensamt – återigen för fram.

TCOs övergripande kritik av förslaget kan sammanfattas i dessa punkter:

  • Arbetsmiljöverket visar en bristande förståelse för den svenska arbetsmarknadsmodellens särart. Arbetsgivaren har ansvaret för arbetsmiljön och en skyldighet att integrera arbetsmiljöarbetet inom organisationen, men det är arbetsmarknadens parter som tillsammans jobbar med arbetsmiljöfrågorna på arbetsplatserna. Föreskrifterna behöver utformas med hänsyn till dessa förutsättningar och för de lokala parterna, snarare än för utbildade jurister.
  • Strukturen i regelverket är i grunden förändrad, svår att överblicka och orientera sig i. Föreskrifterna läggs samman i större ”samlingar” där de centrala föreskrifterna om samverkan och om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, SAM och OSA, försvinner i mängden.
  • Det finns flera exempel på sänkta krav- och skyddsnivåer och språket bidrar i många delar inte till klarhet.
  • Skyddsombuden och samverkan mellan parterna har fått en mycket undanskymd roll i regelverket. Förslaget tycks enbart vända sig till arbetsgivare, som visserligen har det fulla arbetsmiljöansvaret, men som också ska samverka för en god arbetsmiljö tillsammans med skyddsombud och arbetstagare.
  • Regelsystemet blir med detta förslag, tvärtemot intentionerna, inte mindre krångligt och svårt att orientera sig i, utan mer. Att många välgrundade och etablerade allmänna råd tas bort bidrar till detta. Det blir svårare för arbetstagare och skyddsombud, och högst troligt även för arbetsgivare, att veta vilka regler som gäller och att faktiskt hitta dem i den nya regelstrukturen.

Nu ska Arbetsmiljöverket åter ta nya tag i regelarbetet och vi kan bara hoppas att myndigheten kommer att göra om och göra rätt. TCO har fortfarande stora förhoppningar om ett gott och konstruktivt arbete framöver med både Arbetsmiljöverket och övriga parter på arbetsmarknaden, så att detta projekt kan slutföras med ett tillfredsställande resultat. Men då krävs en omfattande omarbetning av förslaget och större lyhördhet för kompetensen hos arbetsmarknadens parter.
 

Lise Donovan

Jurist på TCO

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA