Mera jobb med färre anställda fungerar inte

DEBATT: DEBATT2017-10-31
Arbetstempot på Arbetsförmedlingen är på gränsen till hysteriskt. Samtidigt ska de anställda bli färre. Det går inte ihop, menar arbetsförmedlaren Eva Sjögren.

Som medarbetare på Arbetsförmedlingen har vi under hösten fått den dystra informationen att vi kommer att bli färre anställda 2018. Vi måste spara, och personal som slutar kommer inte att ersättas.

Vår myndighet är den som har lägst förtroende i undersökningar. För att höja förtroendet jobbar vi hårt med bemötande och att se kunden och dennes behov.

Samtidigt ska vi också förse arbetsgivare med det de önskar. Det är en tuff utmaning. Det talas om att använda verktygslådan på bästa sätt. Om förnyelsearbete och självledarskap.

Mitt i allt detta jobbar alla handläggare på i högsta tempo, man tar hand om varandras ärenden vid sjukdom, flexsaldona ökar, arbetstempot accelererar. Det är faktiskt på gränsen till hysteriskt.

Vår myndighet digitaliseras, precis som övriga samhället. Det är bra. Men det finns en övertro på att allt kommer att bli så mycket enklare, att alla kan lära sig att använda datorn som redskap.

Många grupper glöms bort: nyanlända med språksvårigheter, generationen som inte fick it-färdigheter med modersmjölken och de som helt enkelt inte klarar av att sköta alla sina ärenden på nätet av olika orsaker.

Det blir också ett problem när politiker tror att allt per automatik kommer att lösas genom att de pumpar in extra miljoner i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.

Det finns ett litet krux: Det måste finnas personal som administrerar dessa åtgärdsmiljoner.

Som ser till att rätt sökande erbjuds rätt åtgärd. Att rätt arbetsgivare får rätt personal.

Även med anställningsstödet Extratjänst – som i princip innebär noll kostnad för arbetsgivaren – så ska ju matchningen ändå vara optimal. Och när det handlar om stora anställningsstöd är det särskilt viktigt med kontroll som säkerställer att de används korrekt.

Det går inte heller att in absurdum forcera arbetet med att rätt arbetstagare ska hamna hos rätt arbetsgivare.

Vart tar då kvaliteten vägen?

Ordning och reda ska råda i våra ärenden. Skattepengar ska användas korrekt. Då måste det finnas tillräckligt med handläggare som arbetar med detta.

Det finns en övertro på att allting kan ordnas snabbt, så fort en öppning visar sig. Bara för att ett antal miljoner plötsligt läggs på en åtgärd löser sig inte allt.

Det är fortfarande ett hantverk som behöver utföras. Någon måste göra jobbet helt enkelt!

Eva Sjögren
Sius-konsulent, ordförande för ST på Arbetsförmedlingen Farsta i Stockholm

 

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.