 
  Statens reträtt hotar små orters framtid
Skatteverkets och Statens servicecenters kontorsstängningar är en del av en större trend där myndigheter koncentreras till storstäder i effektivitetens namn, skriver Stina Larsson, riksdagsledamot för Centerpartiet. Hon framhåller att även mindre orter behöver statlig service och de jobb som statliga arbetsplatser erbjuder, och kräver att staten tar ett helhetsansvar för sin närvaro i hela landet.
Den 25 mars i år stängde Statens servicecenter sitt servicekontor i Simrishamn. Kort därefter meddelade Skatteverket att myndighetens kontor i kommunen ska läggas ned. Verksamheten flyttas till Kristianstad och Malmö. Det här är inte bara en administrativ förändring, det är ännu ett steg i den långsamma avvecklingen av statens närvaro på mindre orter. Det riskerar att slå hårt mot både invånare och det lokala näringslivet.
För landets kommuner, särskilt de mindre, är den statliga servicen en grundläggande del av samhället. Det handlar om tillgänglighet, rättssäkerhet och förtroendet för staten som närvarande och lyssnande. När statliga kontor stängs försvåras vardagen för dem som behöver personlig hjälp, ofta äldre, personer med funktionsnedsättning och andra som inte har samma möjligheter att använda digitala tjänster. Alla medborgare ska kunna ta del av statens service på lika villkor, oavsett var man bor i landet.
Men i praktiken ser vi nu hur klyftorna växer. De som saknar dator, e-legitimation eller språkkunskaper stängs ute när den personliga kontakten ersätts med digitala formulär och telefonköer. I många fall handlar det om människor som redan befinner sig i ett utanförskap. För dem är ett fysiskt servicekontor inte bara en bekvämlighet – det är en livlina.
Besluten om nedläggningar av lokala kontor tas ofta utan någon egentlig dialog med berörda kommuner eller invånare. Lokala företrädare vittnar om bristande information och en obefintlig möjlighet till påverkan. Det urholkar förtroendet för staten och dess myndigheter och förstärker samtidigt känslan av att landsbygden lämnas åt sitt öde.
Jag har ställt frågor till regeringen om skattekontoret i Simrishamn. Finansministern hänvisar till att det är myndigheten själv som bestämmer. Men jag menar att staten har ett särskilt ansvar. När statliga arbetsplatser läggs ner förlorar vi inte bara jobb – vi förlorar tillit, service och utvecklingskraft. För många företagare i sydöstra Skåne är skattekontoret en ovärderlig resurs i kontakten med myndigheter.
När staten centraliserar sina verksamheter till storstäderna bryter den mot politikernas uttalade ambition om ett Sverige som håller ihop. Det är inte rimligt att människor i Simrishamn ska behöva resa flera timmar för att få hjälp med en fråga som tidigare kunde lösas över servicekontorets disk på hemmaplan. Och på orter som dessa finns få arbetsplatser som erbjuder den typ av kvalificerade tjänster som finns hos statliga myndigheter. De är nödvändiga för att mindre orter ska kunna behålla sin attraktionskraft och locka till sig inflyttande från storstäderna.
Skatteverkets och Statens servicecenters nedläggningar är inte isolerade händelser. De är en del av en större trend där myndigheter koncentreras till storstadsregioner i effektivitetens namn. Regeringen och ansvariga myndigheter måste tänka om. Staten måste ta ett helhetsansvar för sin närvaro i hela landet. En levande landsbygd kräver mer än vackra ord – den kräver handling. Att värna den statliga servicen i kommuner som Simrishamn är inte bara en fråga om praktisk tillgänglighet, utan om rättvisa, respekt och framtidstro.
Stina Larsson
Riksdagsledamot för Centerpartiet
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.
 
         
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  