Goda råd till STs medlemmar

FÖRDJUPNING: ST DIREKT2005-09-13

När STs ordförande vid Ams gick på semester hänvisade han i sin mobil till ST Direkt. Det är STs telefonrådgivning, som har öppet nästan jämt. Och det har medlemmarna upptäckt – antalet samtal har mer än fördubblats sedan starten.

– Om du säger upp dig själv omfattas du inte av Trygghetsavtalet, förklarar Helena Ivanoff för en ST-medlem som ringer och är bekymrad över sina långa arbetsresor.

Sedan beskriver Helena hur a-kassereglerna slår om man säger upp sig från jobbet. När hon knäppt av den bärbara telefonen skriver hon in både frågan och svaret i datorn, under rubriken ”Uppsägning”. Några sekunder därefter ringer det igen: ”Hur många semesterdagar får jag spara?”

Helena Ivanoff är anställd av ST och arbetar som rådgivare på STs kommunikationscenter ST Direkt. Det startade för två och ett halvt år sedan i samarbete med SKTF, som då redan hade sitt SKTF Direkt. Nu arbetar båda grupperna tillsammans i SKTFs lokaler på Kungsgatan i Stockholm, och alla svarar på allas frågor oavsett facktillhörighet. Det är bara telefonnumret man ringer in på som skiljer facken åt, och som avgör om man ska svara ”Välkommen till ST Direkt” eller ”Välkommen till SKTF Direkt”.

Tria nytt område för ST Direkt

Nyligen tillkom också studerandeorganisationen Tria – gemensam för ST, SKTF och HTF – till centrets arbetsområde.

Nu får Helena ett nytt samtal. En småbarnsmamma, medlem i SKTF, undrar om arbetsgivaren kan tvinga henne att ta ut sin arbetstidsförkortning som en ledig dag i stället för kortare dagar. Helena svarar att syftet med föräldraledighetslagen är att underlätta för föräldrar att kombinera arbete och familj, och då är kortare arbetsdag bäst.

– Men du måste göra upp med arbetsgivaren så att det fungerar på arbetsplatsen, säger Helena och uppmanar kvinnan att kontakta lokala facket eller ”Direkten” om det blir problem.

Helena Ivanoff har varit på ST Direkt sedan starten 2003, då tillsammans med två ST-kollegor. Numera finns sex ST:are på plats, men så har också kurvan för samtalsstatistiken gått stadigt uppåt. I början ringde 40–50 ST-medlemmar per dag, i dag är det omkring 120.

Bakgrund som ombudsman

För att vara en god rådgivare krävs djupa kunskaper över hela arbetslivsfältet. Som mångårig ombudsman på ST har Helena Ivanoff en perfekt bakgrund för jobbet, även om hon nu har måst sätta sig in i SKTFs olika avtal.

Men det är inte alla rådgivare som har en så gedigen, erfarenhetsbaserad kunskap om lagar, avtal och förhandlingar. Därför är arbetsplatsen organiserad så att alla ska dela med sig av sitt vetande.

Till exempel genom placeringen. Eftersom majoriteten av de anställda kommer från SKTF, ska en STare finnas i varje bordsgruppering. Det ska också finnas minst en person med lång facklig erfarenhet i varje grupp. Då är det lätt att snabbt få svar på det man inte vet. Och eftersom lagar, avtal och praxis förändras måste alla hela tiden lära nytt.

– Det talas mycket om lärande arbetsplatser, och den här arbetsplatsen är verkligen en sådan, anser Helena Ivanoff.

Skapar en databas

En del av rådgivarna använder ofta datorn för att söka information, och datorstödet ses just nu över. Man kan söka bland tidigare frågor och svar, och i en mer djuplodande databas med längre texter.

Kompetensen vidareutvecklas också genom specialisering. Några anställda är experter på chefsfrågor, andra på diskrimineringsfrågor osv, och specialisterna ska aktivt föra över kunskaper till kollegorna.

Rådgivaren Ia Wallgrens specialområden är pensioner, semester och andra ledigheter. Ia kom hit efter sin universitetsutbildning i personaladministration och organisation för två år sedan, och är inläst på dessa frågor.

Men nu får hon ett samtal om något helt annat. En kvinna som gått en utbildning om löner har fått veta att osakliga löneskillnader ska vara borta senast tre år efter att de upptäckts. Nu har det gått fyra år sedan arbetsgivaren medgett att hon har för låg lön i förhållande till en manlig arbetskamrat, men hon har fortfarande inte kommit ikapp.

Ia föreslår att hon ska ta upp frågan med både lokala facket och med arbetsgivaren.

– Jag har krävt både utvecklingssamtal och lönesamtal i fyra år, suckar kvinnan.

Ia Wallgren försöker peppa och talar om att det nya löneavtalet tydligt anger att man ska ha lönesamtal, och så letar hon fram ett namn på en facklig företrädare att kontakta. Avslutningsvis beskriver hon hur man hittar det aktuella avtalet på nätet.

– I början tyckte jag att de här frågorna var jättesvåra, säger Ia Wallgren efter samtalet. Jag har inte den praktiska erfarenheten, och lön är en väldigt känslig fråga. Men jag har läst avtalen noga och talat med kollegor med facklig erfarenhet. Arbetet här bygger väldigt mycket på att vi pratar med varandra.

Hon bedömer att det tog ungefär ett och ett halvt år innan hon hade så pass fast kunskapsmark under fötterna att hon själv kunde bistå mer nyanställda kollegor.

Praktik ute i landet

Ytterligare ett sätt att lära är att tillbringa en tid med ombudsmän i regionerna och se förhandlingsarbete i praktiken. Det har flera yngre rådgivare på ”Direkten” gjort, och snart är det Ia Wallgrens tur.

Utbytet sker även åt andra hållet; flera regionala ombudsmän har praktiserat på ST Direkt.

Rådgivarna kan besvara nästan alla samtal direkt. Ibland måste man göra en koll, och då ringer man upp den som ställt frågan. Bara två procent av frågorna går inte att besvara.

–Vi har en tydlig gränsdragning vid rådgivning, betonar ST Direkts chef Wenche Medin. Om det är något som kräver förhandling lämnar vi det vidare, liksom individuella a-kasseärenden.

Den vanligaste typen av frågor går under rubriken ”medlemsfrågor” och kan handla om medlemsavgifter, försäkringar och andra medlemsförmåner. Frågor om a-kassan, vikariat, löner och uppsägningstider är också ofta förekommande.

Och när något händer i facket eller på arbetsplatsen märks det direkt med en strid ström av samtal.

– Nu när staten omlokaliserar myndigheter får vi många frågor om Trygghetsavtalet och om pension, uppger biträdande verksamhetschef Per-Olof Persson.

Icke organiserade får hjälp

Det är mest medlemmar som ringer, men var tionde är förtroendevald. Några procent av frågeställarna är inte med i facket. De får också hjälp, om än inte med några omfattande utredningar.

– Vi ser det som ett tillfälle att visa upp den fackliga verksamheten och till att värva medlemmar, säger Per-Olof Persson.

På en anslagstavla i kontorslandskapet är varje person som ”Direkten” värvat till ST, SKTF eller studerandeorganisationen Tria markerad med en prick. På knappt tre månader har man övertygat 584 personer om fördelarna med ett fackligt medlemskap. När 600 nya medlemmar rekryterats ska personalen fira med ett teaterbesök.

FRAMTIDEN

ST Direkt och samarbetet med SKTF ska utvärderas. Utvärderingen görs inför det beslut som förbundsstyrelserna i ST och SKTF ska fatta om en eventuell permanentning av samarbetet. Samarbetsavtalet löper ut i mars nästa år.

För STs del innebär det också ett ställningstagande till om ST Direkt ska vara kvar.

–Den allmänna uppfattningen är att det fungerar väldigt väl, säger Eva Thim-Karlsson, biträdande chef för STs verksamhetsenhet. Intresset från medlemmar och förtroendevalda ökar hela tiden.
Telefonjouren har öppet klockan 8-20 varje vardag, även klämdagar. Telefonnumret är 020-578 578. Det går också att mejla frågor till stdirekt@st.org.

ÄMNEN:

ST
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA