Tekniken klarar inte verkligheten

FÖRDJUPNING: ÅLDERSPENSIONSREFORMEN2003-07-30

Vid årsskiftet gick Sverige över till ett nytt ålderspensionssystem. Försäkringskassorna fick också ett nytt teknikstöd att handlägga pensionerna i. Men tekniken fungerar inte som det var tänkt, så ärendehögarna växer.

Av:  Ann-Charlotte Viklund

Enligt officiella rapporter från Adriana Lender, överdirektör på Riksförsäkringsverket, RFV, har övergången till det nya systemet gått mycket bra. Den bedömningen delas inte av försäkringskassornas pensionsuträknare och -handläggare.

På pensionsenheten vid försäkringskassan i Örebro beskrev huvudskyddsombudet läget i slutet av januari som ”i det närmaste katastrofalt”.

På grund av brister i tekniken anser de flesta pensionsuträknare att de inte har kontroll över jobbet. Då ökar stressen, man spänner sig och axlarna åker upp, vilket ökar risken för belastningsskador.

RFVs informationsmiss om ålderspensionerna har också bidragit till dagens pressande arbetsläge: På 29 arbetsdagar under december–januari fick pensionsenheten på Örebrokassan ta emot 5 000 telefonsamtal från oroliga pensionärer, som trodde att de fått sina pensioner sänkta. Ändå kom man lindrigt undan i Örebro, eftersom försäkringskassan där har goda kontakter med massmedia och därför kom ut i TV, radio och lokalpress direkt.

Projektarbete och förberedelser för den nya ålderspensionen, kallad ÅP, har pågått inom Riksförsäkringsverket sedan mitten av 90-talet.

Vid försäkringskassorna ute i landet har man i några års tid också haft egna projektgrupper som följt utvecklingen och förberett övergången.

Pensionsuträknarna har i huvudsak utbildats vid den egna länskassan. Pensionsenhetens samtliga 16 pensionsuträknare fick förra året 12–15 hela utbildningsdagar och lika många dagar för självstudier.

För att markera allvaret i förberedelserna utfärdades semesterstopp från september till mitten av februari. Enstaka dagar beviljades, liksom en dag i samband med jul- och nyårshelgen.

– Vi var mentalt förberedda på att det skulle bli arbetsamt ett tag, även med en fungerande teknik, berättar Lena Eriksson och Marianne Albertsson, som båda är pensionsuträknare.

Men tekniken har tyvärr inte fungerat i praktiken: Hur man än klickar – kanske upp till 36-40 gånger för ett enkelt ärende – så går det trögt eller blir stopp. I stället för 20-30 minuter per ärende kan det nu ta flera timmar. Dessutom måste man arbeta både i det nya och i det gamla pensionssystemet, beroende på vilket ärendeslag man arbetar med.

All manuell pensionsräkning sker idag på Örebrokassans centralkontor, där även sjukersättning och aktivitetsersättning och SA (tidigare förtidspension och sjukbidrag) handläggs. Lokalkontoren tar emot ansökningar och kundbesök.

Den 17 februari, när Statstjänstemannen besökte centralkontoret i Örebro, skulle en ny version av ålderspensionssystemet levereras, där en del fel och brister var åtgärdade.

Ytterligare nya versioner har utlovats till mars och april, något pensionsuträknarna ser fram emot med tanke på alla problem som dagligen aviseras på dataskärmens ”nyhetsblink” från RFV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA