Ingen skillnad på kändis och kändis

KRÖNIKA2007-05-29

När några Stockholmsstudenter ockuperade sitt eget kårhus i maj 1968, i protest mot en planerad utbildningsreform, besökte utbildningsministern mötet på vägen hem från jobbet för att diskutera med dem. Det var ingen pr-kupp framför rullande tv-kameror utan ett seriöst försök att ta debatten ansikte mot ansikte.

I dag är det otänkbart att en minister skulle agera på samma sätt. Möjligheterna att möta makthavarna är små. Debatter är välregisserade föreställningar i en tv-studio där utvalda medborgare får ställa varsin fråga, medan Säpo-vakter väntar i kulisserna.

En orsak till det ökade avståndet mellan väljare och valda är att Olof Palme – den man som 1968 klev in på kårhuset på Holländargatan – mördades 1986 några kvarter därifrån. En annan förklaring är den nya medievärld där allt är tillgängligt för skärskådan. Hade Lars Leijonborg tittat in på ett uppretat massmöte år 2007 hade studenterna filmat hans svar med sina mobiltelefoner och lagt ut klipp på videosajten YouTube.

                                         •l•

Samhället har förändrats, på gott och ont. Distansen till politiker är större, men det har också blivit lättare att följa och granska deras förehavanden – även som privatpersoner. Samtidigt med det ökade avståndet upplever vi paradoxalt nog en ökad närhet till samhällets kända ansikten.

Liksom alla svenskar är jag bekant med Sveriges statsminister. Jag känner inte bara till honom, jag har en bild av hur han är som människa. Jag har hört honom berätta om sitt favoritlag, sina städvanor, sitt familjeliv. Jag har sett foton på honom när han handlar mat.

Någonstans där, i kollisionen mellan ouppnåeligt avstånd och oskyddad intimitet, finns en källa till frustration. Den konflikten blev tydlig när produktionsbolaget Strix nyligen under inspelningen av ett humorprogram lät en »reporter« spruta vatten på Fredrik Reinfeldt då han besökte en filmpremiär.

                                         •l•

Tilltaget blir också lättare att urskulda i en kändisfixerad kultur, där alla som befinner sig i rampljuset antas ha lika ytliga motiv som de plastikopererade dokusåpadeltagare som ställer upp på det mesta för att synas.

»Många tycker nu att vi förnedrar och utnyttjar kändisar just för att de är kända«, skrev den vattensprutande Strix-medarbetaren efteråt. Och tycktes i nästa mening ge dessa kritiker rätt: »Men den krassa sanningen är att kändisskapet är en institution som i alla tider har fascinerat fotfolket, och det säljer«.

I den kommersialiserade medielekstugan vill ingen låtsas om att kändisskap kan vara en ovälkommen biverkning och inte ett mål i sig. Utgår man ifrån att alla offentliga personer drivs av ett behov av uppmärksamhet blir det rimligt att begära att de är med och leker, att de tar emot en vattenstråle mellan ögonen med ett leende på läpparna.

Kändisar är lovligt villebråd, oavsett om de på grund av sina idéer och sitt engagemang fått uppdraget att leda landet eller om de flyttat in i ett hus fullt med kameror för att bana väg för en modellkarriär. Är det en kändis så är det. Säljer det så säljer det.

Med sådana resonemang krävs en vattentät fjäderdräkt för att åta sig ett politiskt uppdrag.

Inte undra på att många tackar nej.

Alexander Armiento är chefredaktör för ST Press

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA