Karl Palmås: Smidigare tågresa med nytt slags bolag

KRÖNIKA2007-06-18

När tåget kommer upp ur tunneln på den brittiska sidan accelererar det inte. Vagnen gnisslar fram, bara hälften så snabbt som den rörde sig på franska sidan.

Tågresor i Storbritannien är kända för att vara skumpiga. Mest påtagligt har det varit när man rest med Eurostar, från Paris eller Bryssel till London. Årtionden av försummade investeringar i infrastruktur – först av statliga British Rail, sedan av privatiserade Railtrack – blev pinsamt påtagliga i fogen mellan fransk och brittisk räls.

Men nu är det slut på tåggnisslet. För ett par veckor sedan presenterade Network Rail, den brittiska motsvarigheten till Banverket, sitt bokslut för 2006. Eftersom företaget är icke-vinstutdelande kommer hela överskottet, en miljard brittiska pund, att återinvesteras i rälsen. Det fyra år gamla företagets investeringar börjar bära frukt. Sedan Network Rail tog över ansvaret för rälsen efter privatägda bolaget Railtrack har de brittiska tågen blivit säkrare, effektivare och punktligare.

                                           •l•

Britterna menar att Network Rail – ett så kallat Public Interest Company – representerar ett nytt sätt att organisera verksamheter av stort allmänintresse. Den icke-vinstutdelande statusen säkerställer att resurserna inte hamnar i aktieägares fickor. Det gör det möjligt att minska den statliga regleringen, vilket innebär att företaget styrs av de anställda, inte politiker. Styrelsens består av ett hundratal medlemmar som representerar ett flertal olika intressenter, inklusive fackförbund. Modellen funkar så väl att skottarna nu funderar på att låta Network Rail överta även tågtrafiken från privata First Scot Rail.

I Sverige debatteras de statliga bolagens framtid. Flera företag som verkar på en konkurrensutsatt marknad är på väg att säljas ut. Samtidigt genomgår andra bolag, även de som verkar i ett ”särskilt samhällsintresse”, en legitimitetskris. Undersökningar visar att svenskarna litar mindre på statliga bolag än på privata företag som Ericsson och Ikea. Styr staten Svenska Spel och Vattenfall utifrån ett samhällsintresse? Eller är det vinstintresset som styr? Många lutar åt det senare. Det underminerar bolagens långsiktiga överlevnad som icke-privata aktörer.

                                             •l•

Ett sätt att säkra företagens legitimitet är att strukturera dem som Network Rail. Här kan, något oväntat, en ny aktiebolagsform för begränsad vinstutdelning komma väl till pass. Den kom till i januari 2006, för att stödja små vårdentreprenörer som ville leverera tjänster under den så kallade ”stopplagen”. Eftersom den nu slopats har den nya bolagsformen dessvärre blivit en flopp.

Den skulle dock kunna komma till användning som stomme för en ny generation gemensamt ägda bolag. För även om skumpiga tågresor kanske inte är vårt största problem, finns det många statliga verksamheter där kvaliteten, allmänintresset och den långsiktiga överlevnaden behöver säkras.

Karl Palmås forskar i ekonomisk sociologi vid Handelshögskolan i Göteborg och har gett ut böckerna Den barmhärtige entreprenören och Abstract Hacktivism.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA