Pedagogik i bakvattnet

KRÖNIKA: ANNA-LENA PERDAL2004-02-24

Vid våra universitet ska finnas möjligheter för de anställda att kompetensutveckla sig, oavsett man är lärare, administrativ personal eller forskare.

Av:  Anna-Lena Perdal

Idag finns det uttalade premierande karriärvägar för dem som primärt och till större delen forskar.

Men för de som primärt och till större delen arbetar med att – tillsammans med studenter och kollegor – skapa god kvalitet inom administration och grundutbildningar, finns inte liknande möjligheter.

De premierande karriärvägar som finns innebär i många fall en ny inriktning för yrkesrollen. Till exempel är den premierande karriärväg som erbjuds lärare oftast ”forskarvägen”.

Detta är inte en begränsning i sig, men det kan innebära att den pedagogiska utvecklingen – vid en institution eller en enhet där många väljer forskarkarriären – hamnar i bakvattnet.

En forskare sysselsätter sig primärt och till största delen med forskning inom ett avgränsat område, och inte med utveckling av kurser och pedagogiska former. Det är då naturligt att intressefokus förskjuts för den lärare som väljer forskarkarriären, från det pedagogiska utvecklingsarbetet till det aktuella forskningsområdet.

Utan en premierande karriärväg inom det pedagogiska området riskerar vi att utarma den pedagogiska utvecklingen vid universiteten.

I december 2003 fastställdes ett utvecklingsprogram för Umeå universitet.

I programmet finns en vision för 2010 och strategier för att förverkliga den. I arbetet med utvecklingsprogrammet uppkom tankar och förslag på att skapa specifika karriärvägar för lärare. Syftet med en sådan utveckling är att säkra kvaliteten i den akademiska grundutbildningen.

Mot bakgrund av den expansion som universitetsvärlden befinner sig i, med nya universitet och ett ökat antal studenter, torde det vara viktigt att kunna erbjuda grundutbildning, administration och forskning av god kvalitet.

Medarbetare som ges möjlighet att utveckla sig inom ramen för sin yrkesroll vid universiteten kommer troligen att intressera sig för att skapa god kvalitet inom sitt område, vare sig det gäller grundutbildning, administration eller forskning.

Därför borde uttalade premierande karriärvägar för samtliga medarbetargrupper vid universiteten vara förenat med stora möjligheter till god kvalitet inom flertalet områden.

Anna-Lena Perdal är ung ST-medlem, doktorand vid Umeå universitet och krönikör i ST Press.
Anna-Lena Perdal är ung ST-medlem, doktorand vid Umeå universitet och krönikör i ST Press.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

ÄMNEN:

Övrigt
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA