Erik Holmström visar upp två av dockorna i föreställningen. »Jag tycker att man börjar titta på sig själv på ett annat sätt genom dockorna«, säger han.
Bild: Britt Mattsson
Erik Holmström visar upp två av dockorna i föreställningen. »Jag tycker att man börjar titta på sig själv på ett annat sätt genom dockorna«, säger han.

Dockor berättar om ett förändrat Sverige

KULTUR: DOCKTEATER2018-05-15
Regissören Erik Holmström har hittat sin egen nisch inom scenkonsten – dockteater för vuxna. Med föreställningen Det nya riket berättar han en dokumentär historia om globa­lisering och ett Sverige i förändring.
Av:  Birgitta Haglund

För två år sedan övertygade Ammar sin fru och sina två barn att fly från Syrien, över Medelhavet, till Sverige. Han kom fram, men resten av familjen drunknade. Det är en av de dokumentära berättelser som ingår i Tove Olssons Det nya riket, en pjäs med bred tematik där den röda tråden är globalisering, att bryta upp och fly, förklarar regissören Erik Holmström.

Han har gjort sig omtalad genom sin säregna och rosade teater, Malmö dockteater – den enda gruppen i landet som enbart spelar dockteater för vuxna.

– Titeln Det nya riket syftar på att Sverige i dag är ett annat land jämfört med tidigare. Plötsligt är vi en del av världen. Men titeln kan också stå för att folk kommer till en ny plats och ska starta ett nytt liv, säger Erik Holmström.

Alla kan vi nog känna igen oss i att känslan av att vi befinner oss i ett tryggt hörn av världen definitivt har rubbats och att klyftorna har tydliggjorts.

– Under de senaste tjugo åren har den globala fattigdomen blivit allt synligare i Sverige, bland annat genom tiggare. Det måste vi i dag förhålla oss till, vi ställs inför moraliska val.

Tove Olsson, som skrivit manus och medverkar som skådespelare på scen, har samlat in dokumentära berättelser med stor geografisk och social spridning. Hennes pjäs ger en bild av ett splittrat samhälle, menar Erik Holmström. Materialet har Tove Olsson spelat in med sin mobil – stundtals i smyg. Det handlar om allt från privata samtal och intervjuer till medborgarmöten och hennes egna terapi­sessioner.

Under repetitionen finslipar Erik Holmström och skådespelaren Martin Pareto tekniken i spelet med dockorna – att inte glömma att röra på dockans blick, att försöka hitta omedvetna kroppsrörelser som dockan kan göra. Allt för att öka autenticiteten och för att i publikens ögon ge dockan liv.

Tidigare har Erik Holmström dragits till skruvade uttryck med sin dock­teater, exempelvis har dockorna haft fyrkantiga huvuden. Nu vill han i stället plocka upp det dokumentära och få till vardagsrealism. Det blir tydligt i de halvmeterstora dockorna – gjorda av Jenny Bjärkstedt – som rör sig över den dockskåpsliknande scenen där även scenografin, från soffa till tekopp, är högst realistisk, och i miniformat.

– Jag försöker dra det dokumen­tära ganska långt här. Vi har till exempel lyssnat in oss på Toves inspelningar för att få fatt i hur de olika tonfallen verk­ligen låter, hur människor pratar.

Ensemblen har inte väjt för att härma Alis brytning och hans sätt att kasta om ordföljden. En utmaning, efter­som det är lätt att fastna i klichén »förorts­svenska«. Och dessutom är det en vit skådespelare som gestaltar honom. Med vilken rätt, för att tala med identitets­politiska bokstäver.

– Det är jättesvårt att gestalta det trovärdigt, men vi härmar inte bara Ali utan alla de andra också, en person har amerikansk brytning och en annan talar på dalmål. Jag tycker de här identitets­politiska diskussionerna om vem som kan gestalta vad är jätte­bra, och man får gärna kritisera mig om man tycker att jag gör fel val, men jag tänker inte bli räddhågsen som regissör.

Anledningen till att Erik Holmström startade Malmö dockteater 2015 var bland annat att dockteater för vuxna är ett ganska outforskat fält inom samtida svensk teater.

Hans första uppsättning, Funktionell dumhet, var en rolig, intressant och formfulländad iscensättning av Roland Paulsens bok om Arbetsförmedlingen, Vi bara lyder, där de anställda framstår som mario­netter i ett stort maskineri.

– Jag kände direkt att det finns ett väldigt stort område för mig att undersöka inom dockteater och jag har tidigare strävat efter att hitta en inriktning i min yrkesbana. Jag lär mig något nytt för varje projekt jag gör nu.

Det som bland annat lockar honom med dockteater är att den närmar sig det bildmässiga. Malmö dockteater beskriver sig som ett laboratorium där teater och bildkonst kan mötas.

– Dockteater gör att verkligheten blir förhöjd. Jag tycker att man börjar titta på sig själv på ett annat sätt genom dockorna. Man får ett slags fågel­perspektiv, en distans, eftersom allt är konstruerat. Samtidigt kan dockorna bli väldigt hypnotiserande.

Med sitt koncept har Erik Holmström blivit en efterfrågad regissör, med många uppdrag. Själv tror han det beror på att han lyckas förena det konstnärligt experimentella med ett brett och inkluderande publiktilltal.

– Jag är nog ganska folklig av mig, jag tycker det är roligt när en bred publik kan uppskatta det jag gör och jag har en stark vilja till kommunikation.

Spelas på flera platser i landet

Dockpjäsen Det nya riket, av Tove Olsson, i regi av Erik Holmström, är ett sam­arbete mellan Malmö dockteater, Folkteatern Gävleborg och Lumor teater. Föreställningen hade premiär 11 maj på Malmö dockteater där den spelas till och med 6 juni. Därefter ska den spelas under september och oktober i Gävleborgs län samt på Orionteatern i Stockholm från november till januari 2019.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.