Annons:

»Det tär att inte kunna ge besked«

FÖRSÄKRINGSKASSAN2008-09-30

Många människor har blivit utan pengar när Försäkringskassan drunknat i ärenden. Den nya organisationen har otillräcklig kapacitet. Men varningstecknen fanns redan i fjol.

Under sommaren har tusentals personer som väntat på ersättning från socialförsäkringarna fått lösa sin försörjning på annat sätt, eftersom Försäkringskassan inte klarat utbetalningarna. Först nu börjar kassan komma ikapp.

Jenny Marolt handlägger föräldrapenning på Försäkringskassans nationella försäkringscenter i Örebro. I våras fick det nystartade centret ta över en mängd ärenden från andra kontor. Samtidigt skulle handläggare, som omplacerats dit, lära sig nya ärendeslag.

– Det blev helt fel från början och vi har bara jobbat på för att få ordning på det, säger Jenny Marolt.

Tufft ta emot samtal

Tack vare övertid, tillfällig personal och strikta dagsbeting börjar kötiderna normaliseras. Men arbetssituationen har varit »otroligt pressad« och folk mår dåligt. Jenny Marolt och hennes kolleger försöker att inte tänka på att högarna representerar uteblivna pengar till utsatta människor.

I Västerås tar Elisabeth Ringsgård emot allmänhetens telefonsamtal på ett av Försäkringskassans fyra nya kundcenter. Sommaren har varit tuff. Att ha en gammal människa i luren som desperat behöver sitt bostadstillägg är »förskräckligt«, menar hon.

– Det här är det värsta jag någonsin varit med om. Det som tär är maktlösheten, att inte kunna ge besked.

Elisabeth Ringsgård undrar varför Försäkringskassans ledning inte förutsett och förebyggt problemen. Redan förra våren, då hanteringen av aktivitetsstöd koncentrerades till Östersund, drabbades kassan av liknande förseningar.

»Lyssnar inte på personalen«

– Vi försökte förmedla att det här inte skulle funka. Men man lyssnar inte på personalen.

Den åsikten delar inte Kristin Ritter, chef för landets 20 nationella försäkringscenter. Hon menar att ledningen försökt parera problemen utifrån tidigare erfarenheter. Men omorganisationen har varit enorm. Ändå tycker hon att det har gått relativt bra.

– Sedan kan man alltid fundera på om det går att flytta människor och utbilda dem på samma gång. Den ekvationen är inte helt enkel.

JO kräver svar

Födrseningarna på Försäkringskassan har uppmärksammats av Justitieombudsmannen, JO, som kräver svar från myndigheten efter en rad anmärkningar från drabbade privatpersoner. Även socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson vill veta hur Försäkringskassan tänker förbättra sitt IT-system.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA