ST inom Swedavia är emot regeringens planer på att stänga Bromma flygplats. Nya satsningar på fossilfritt och el passar inte in på Arlanda, menar Mikael Nordenståhl.
Bild: Martina Holmberg
ST inom Swedavia är emot regeringens planer på att stänga Bromma flygplats. Nya satsningar på fossilfritt och el passar inte in på Arlanda, menar Mikael Nordenståhl.

Facket kritiskt till stängning av Bromma

SWEDAVIA2021-04-29
Efter år av diskussioner kom nyligen beskedet att regeringen vill stänga Bromma flygplats. Frågan kommer nu att utredas innan ett slutgiltigt beslut kan fattas. ST inom Swedavia är kritiskt till planerna på stängning och anser inte att en utbyggnad av Arlanda räcker för att ersätta trafiken.

Det var under en presskonferens i förra veckan som miljöminister Per Bolund, MP, meddelade att regeringen vill stänga Bromma flygplats. Beskedet kommer efter att Swedavia konstaterat att det inte längre är lönsamt att driva flygplatsen vidare. En utredning ska nu se över hur avvecklingen kan gå till och hur trafiken i stället kan flyttas till Arlanda.

”En stor del av trafiken på Bromma utgörs av inrikestrafik. Det är tveksamt om volymen på inrikestrafiken kommer att bli detsamma som tidigare. Ett viktigt skäl är den ökade digitaliseringen, som medför att behovet av affärsresor kan minska”, kommenterade Per Bolund regeringens inställning under presskonferensen.

För de anställda på Swedavia, som under det senaste året sett många kolleger lämna till följd av pandemin, blev nyheten ett hårt slag. Det konstaterar Mikael Nordenståhl som är sektionsordförande för ST på Arlanda och Bromma.

– Uttalandet från regeringen gjorde ont och den psykosociala arbetsmiljön på Bromma är inte bra nu. Folk var pressade redan innan och det här gjorde inte saken bättre, säger han.

Mikael Nordenståhl är kritisk till beskedet från regeringen och anser inte att en utbyggnad av Arlanda räcker för att ersätta Bromma. Han vill också se en bred överenskommelse i riksdagen i frågan.

– Vi är emot en stängning, bland annat av strategiska skäl. Som det ser ut nu passar inte nya satsningar på fossilfritt och el in på Arlanda. Det skulle vara svårt att fasa in och störa rytmen och trafikbilden som finns där. Av den anledningen tycker jag verkligen att man bör ha kvar Bromma, säger Mikael Nordenståhl.

Swedavia, som får sina intäkter från flygbolagen, har drabbats hårt under pandemin.  Det senaste året har bolaget sagt upp anställda i flera omgångar för att klara ekonomin. Totalt har omkring 500 anställda fått lämna bolaget, majoriteten av dem har jobbat i Stockholmsområdet, enligt Mikael Nordenståhl.

Vänder inte trafiken uppåt under den närmaste tiden tror han att det kan bli ännu fler.

– Det är väldigt pressat. Flygbolagen går inte bra och då gör inte våra flygplatser det heller.

Under torsdagen kunde Dagens Industri avslöja att en majoritet i riksdagen vill stoppa regeringens nedläggning av Bromma flygplats. Enligt tidningens uppgifter ska M, KD, L och SD vara emot nedläggningen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Mia (ej verifierad) tors, 04/29/2021 - 17:03
"Mikael Nordenståhl är kritisk till beskedet från regeringen och anser inte att en utbyggnad av Arlanda räcker för att ersätta Bromma."
Intressant, en rapport från år 2019 från WWF säger att Arlanda kan ta över Brommas trafik utan att bygga ytterligare en landningsbana.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.