Försäkringskassan satsar på Facebook

SOCIALFÖRSÄKRINGAR2011-05-30
Nu finns Försäkringskassans kundcenter också på Facebook. Myndigheten har startat två Facebook-sidor, en för föräldrar och en för studenter som har frågor om bostadsbidrag.

Satsningen på sociala medier är enligt ett pressmeddelande en del av Försäkringskassans digitala strategi att öka tillgängligheten och dialogen med de försäkrade. Handläggare som normalt arbetar med telefonservice följer upp och besvarar de frågor som kommer in genom Facebook. De flesta av dem har tidigare arbetat med den föräldrachatt som funnits på Försäkringskassans webbplats.

”Redan under de första dagarna har vi kunnat se att detta är efterlängtat av kunderna. Utan någon egentlig marknadsföring har kunderna hittat våra sidor och frågorna strömmar in”, säger projektledaren Lena Glennert.

Försäkringskassan är också aktiv på webbplatsen Familjeliv, som är Sveriges största community för föräldrar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.