Förvaltningens kvalitet ska mätas

STATSKONTORET2010-06-28

Statskontoret ska ta reda på vad medborgarna och företagen tycker om den offentliga förvaltningen. Det är ett av två uppdrag myndigheten fått av regeringen.

Regeringen har gett Statskontoret två uppdrag för att få en bättre bild av utvecklingen inom den offentliga förvaltningen. Stat, kommuner och landsting ska ingå i granskningen.

Enligt regeringen är det medborgarna och företagen som i slutänden avgör hur väl utvecklad kvaliteten, servicen och tillgängligheten är inom den offentliga förvaltningen. Därför ska Statskontoret ta reda på vad allmänhet och företag egentligen tycker om den, både på statlig och kommunal nivå.

Det andra uppdraget innebär att Statskontoret ska ta fram en samlad bild över hur den offentliga förvaltningen utvecklas och vilka resultat verksamheten ger. Statskontoret ska också lämna förslag till en systematisk uppföljning av produktivitet, effektivitet och kvalitet i den offentliga sektorn.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA