Efter en miss i upphandlingen fick IT-avdelningen på Försäkringskassan ställa in en konferens för omkring tusen personer. Notan för den inställda konferensen landade på över 1,2 miljoner kronor.
Bild: Försäkringskassan
Efter en miss i upphandlingen fick IT-avdelningen på Försäkringskassan ställa in en konferens för omkring tusen personer. Notan för den inställda konferensen landade på över 1,2 miljoner kronor.

Inställd konferens kostar miljonbelopp

FÖRSÄKRINGSKASSAN2020-02-10
Försäkringskassans it-avdelning ställde in sin konferens på ett hotell i Sundsvall eftersom den upphandlats på fel sätt. Hotellnotan på över 1,2 miljoner kronor fick myndigheten betala ändå. ”Det är inte så lätt att hantera en konferens för tusen personer”, säger Försäkringskassans it-direktör Stefan Olowsson till Publikt.

Runt tusen anställda på Försäkringskassans IT-avdelning var inbokade på konferensen, som skulle ha ägt rum på ett spa- och konferenshotell i Sundsvall i december. Strax innan det var dags meddelade ledningen dock att allt var inställt.

Orsaken är att konferensanläggningen upphandlades på fel sätt, skriver Försäkringskassans IT-direktör Stefan Olowsson i ett internmeddelande till personalen, som Publikt har tagit del av.

Vid upphandlingen delade myndigheten upp bokningen i två delar, julmiddag respektive konferens, och trodde sig då kunna genomföra två så kallade direktupphandlingar där man inte behöver ta in andra anbud.

När det uppdagades att det inte var tillåtet valde man att ställa in, eftersom man inte skulle hinna göra en ny upphandling.

”Det finns alltid en sannolikhet att en upphandling blir överklagad och då drar ut på tiden”, skriver Stefan Olowsson i internmeddelandet.

Efter att konferensen ställdes in fakturerade hotellet Försäkringskassan för boende och middag för samtliga konferensdeltagare, och för de konferenslokaler som var bokade. Fakturorna, som Publikt har tagit del av, är på strax över 1,2 miljoner kronor totalt.

Gränsen för att få göra en direktupphandling går vid 615 312 kronor, enligt lagen om offentlig upphandling.

– Vi var tvungna att välja mellan pest eller kolera och göra någonting som inte var lagligt eller avbryta. Då valde vi att avbryta, säger Stefan Olowsson till Publikt.

Han är tveksam till om Försäkringskassan kommer att försöka anordna en liknande konferens vid ett annat tillfälle. De interna utbildningsinsatser och annat arbete som skulle ha gjorts på konferensen får nu i stället spridas ut över året, enligt honom.

– Vi måste planera mycket bättre, och sedan kanske man måste ta ett större grepp. Det är inte så lätt att hantera en konferens för tusen personer, säger Stefan Olowsson.

Försäkringskassans IT-direktör Stefan Olowsson.
Bild: Försäkringskassan
Försäkringskassans IT-direktör Stefan Olowsson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.