Kritik mot senfärdig Försäkringskassa

JO2006-12-12

Justitieombudsmannen, JO, riktar skarp kritik mot hur ett försäkringskassekontor i södra Storstockholm hanterat överklaganden. Handläggningstider på flera månader har varit vanliga.

JO har på eget initiativ granskat Försäkringskassan i Botkyrka. I ett antal fall har handläggningstiden av överklaganden varit flera månader lång, trots att det i normalfallet ska ta högst en vecka innan ett överklagande skickas vidare till högre instans.

Av JOs granskning framgår att dröjsmålen haft olika förklaringar. I vissa fall har handläggaren inte lyckats hitta den aktuella akten, och därför inte kunnat skicka ärendet vidare förrän akten ”kommit fram”. I andra fall har överklaganden blivit liggande därför att handläggaren varit sjuk eller haft semester. Och i flera fall har handläggningstiden tyckts vara lång, därför att avsändandet av överklagandet aldrig diarieförts.

”Det är helt uppenbart att försäkringskontorsområdet inte har haft tillfredsställande bevakningsrutiner”, skriver JO Cecilia Nordenfelt.

”Det är självfallet helt oacceptabelt att det i flera fall tog lång tid innan överklagandet översändes till länsrätten. Det är också allvarligt att Försäkringskassan har slarvat med diarieföring av handläggningsåtgärder i så viktiga ärenden som överklaganden.”

JO kritiserar också Försäkringskassan för långsam handläggning i ett ärende där en man fått vänta nästan ett år innan Försäkringskassan vidtog någon åtgärd för att ge honom den handikappersättning han enligt länsrätten var berättigad till. Efter länsrättens beslut hände ingenting förrän mannen själv i april året efter gick till kassans kontor i västerort i Stockholm och frågade varför inget hade hänt. I maj gjorde han en JO-anmälan.

”Ärendet har på grund av ett beklagligt misstag blivit liggande. Ärendemängden inom handikappstöd har periodvis varit svår att hantera. Kontorets uppfattning är att ärendet borde ha handlagts utan dröjsmål”, skriver försäkringskassekontoret i sitt yttrande.

”Jag förutsätter att kassan har vidtagit åtgärder för att förhindra att ett liknande misstag inträffar igen och anser inte att det finns skäl att vidta någon ytterligare åtgärd”, skriver JO Cecilia Nordenfelt.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA