Medverkan i reklamfilm prövas inte

SKATTEVERKET2010-10-18

Fallet med Stefan Bergmark, chefen på Skatteverket som medverkat i en kritiserad reklamfilm, kommer inte att prövas av Statens ansvarsnämnd. Det är generaldirektören som kan göra en anmälan – och det tänker han inte göra.

Flertalet statliga myndigheter har en personalansvarsnämnd. Nämnden är en partssammansatt grupp som kan utkräva ansvar av en tjänsteman som misskött sig.

Men ärenden som rör tjänstemän på hög nivå – till exempel verkschefer, domare, åklagare och professorer – går i stället vidare till Statens ansvarsnämnd. Anledningen är att det finns en risk för jäv när medarbetare i myndighetsledningen ska besluta om sina kollegor.

– Den högsta ledningen ska alltså inte hantera sådana här ärenden om sig själva, säger Helene Viksten, arbetsrättsjurist på Skatteverket och föredragande i myndighetens personalansvarsnämnd.

Stefan Bergmark ­– som är chef för enheten för verksamhetsstöd – ansvarar bland annat för myndighetens IT-verksamhet. Som ST Press rapporterat om medverkar han också i en reklamfilm för Capgemini, som är stor leverantör av IT-konsulttjänster till verket.

Han har just en sådan hög befattning som gör att ärendet skulle kunna gå vidare till Statens ansvarsnämnd. Men trots att både Stefan Bergmark och generaldirektören ingår i myndighetsledningen är det gd som måste skriva under anmälan till Statens ansvarsnämnd.

Det har han valt att inte göra i det här fallet – med hänvisning till att ärendet ”inte har en sådan dignitet”.

Varför räknas inte detta som en jävsituation?

– Man skulle kunna uppfatta det så, men så är lagreglerna, säger Helene Viksten.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Rättsväsende
Inlagt av leffe (ej verifierad) tis, 10/19/2010 - 00:49
Det är väl klart att det inte har någon dignitet att den högst ansvarige IT-chefen som köper tjänster av en leverantör för ett par hundra miljoner om året och sedan siter och gör exklusiv reklam för detta bolag inte har dignitet.;-)

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA