Regeringen stoppar uppdrag för myndighet
Införande av ett centralt transaktionskonto för vissa utbetalningar var ett av huvuduppdragen för Utbetalningsmyndigheten när den inrättades 2024. Nu aviserar regeringen en renodling av myndighetens verksamhet. Bland annat kommer införandet av transaktionskonto inte att genomföras.
Regeringen planerar att renodla Utbetalningsmyndighetens verksamhet.
När Utbetalningsmyndigheten inrättades 1 januari 2024 var de huvudsakliga uppgifterna att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar samt att administrera utbetalningar från vissa välfärdsmyndigheter i ett system med transaktionskonto.
Enligt den beslutade lagstiftningen om transaktionskonto skulle systemet vara i drift 1 januari 2027. Nu drar regeringen i nödbromsen sedan flera myndigheter som omfattas av systemet har ifrågasatt mervärdet och pekat på betydande risker.
”För att kunna använda myndigheternas resurser på bästa möjliga sätt avser regeringen att inleda en process för att renodla Utbetalningsmyndighetens verksamhet och därmed ska inte systemet med transaktionskonto införas”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
Samtidigt vill regeringen utveckla och bredda Utbetalningsmyndighetens dataanalys- och granskningsverksamhet till fler områden. Regeringskansliet arbetar med möjligheten att ansluta vissa kommunala bidragsutbetalningar till verksamheten. En utredning arbetar också med frågan om vilka fler statliga utbetalningar som det skulle vara ändamålsenligt och kostnadseffektivt att ansluta.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.