Skolverket snart i mål med lärarleg

STATSFÖRVALTNING2013-10-17
Fram till 30 september hade Skolverket utfärdat mer än 154 000 lärarlegitimationer. Cirka 10 000 ansökningar återstår innan alla som sökt fått besked, enligt Skolverkets redovisning till regeringen.

Beslutet att alla landets lärare skulle legitimeras fattades våren 2011. Skolverket har haft stora praktiska problem med genomförandet sedan dess. IT-systemen fungerade inte från början, personalen hann inte med, och reformen fick skjutas upp. När Skolverket tog in personal från bemanningsföretag för att jobba med legitimationen fick myndigheten svidande kritik, bland andra från ST.

Nu har Skolverket behandlat drygt 142 000 ansökningar som resulterat i mer än 154 000 legitimationer. Vissa ansökningar ger den sökande två legitimationer – både som förskolelärare och som lärare. Skolverket bedömer att 95 procent av dem som skickat in sin ansökan före 1 september kommer få sin legitimation senast 1 december.

”Det känns väldigt bra att allt snart finns på plats. Syftet med lärarlegitimationsreformen är viktigt, att förbättra undervisningen för eleverna”, skriver generaldirektör Anna Ekström i ett pressmeddelande.

Det som avgör vilka behörigheter en lärare får i sin legitimation är behörighetsförordningen och högskoleförordningen, som utfärdas av regeringen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.