Verk vill sälja service

ADMINISTRATION2011-08-10

Luftfartsverket och Sjöfartsverket bildar under hösten en gemensam serviceorganisation med ett hundratal anställda. Rationaliseringsvinster hägrar, och man hoppas även att kunna sälja tjänster till andra myndigheter.

– Vi tror att vi får ett effektivare arbetssätt, stordriftsfördelar och mer av kundorientering, säger Sjöfartsverkets gd Ann-Catrine Zetterdahl.

Den gemensamma organisationen ska hantera en rad funktioner, såsom reception, växel, resetjänst, kontorsservice, arkiv, löner och inköp. Personalen ska vara anställd av Luftfartsverket men sitta i Sjöfartsverkets lokaler. Båda myndigheterna ligger i centrala Norrköping.

STs avdelningsordförande på Sjöfartsverket, Tippa Hoffrén, anser att mycket fortfarande är oklart för den personal som ska gå över till Luftfartsverket. Det gäller bland annat hur arbetsmiljöfrågorna ska hanteras, då Luftfartsverket får arbetsgivaransvaret, men lokalerna tillhör Sjöfartsverket.

Facket har ändå accepterat förändringen.

– Vi kunde i alla fall inte hindra den, så nu gäller det att göra det bästa av situationen, säger Tippa Hoffrén.

Parterna räknar inte med några omedelbara personalneddragningar. Men på sikt ska samordningsvinsterna hämtas hem. Hur mycket organisationen behöver bantas beror på om andra myndigheter vill gå in och utnyttja den nya organisationens tjänster.

– Gör man något väldigt bra, som vi har ambitionen att göra, finns ju en förhoppning om att fler går in i det här upplägget, säger Ann-Catrine Zetterdahl.

Enligt facket var just utsikterna att bli ett regionalt administrativt centrum ett ”säljargument” som arbetsgivaren förde fram i förhandlingarna. Risken fanns annars, sade arbetsgivarna, att vissa av tjänsterna skulle flyttas till den statliga servicemyndighet som ska bildas i Gävle och Östersund nästa år.

Enligt Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket, var omorganisationen ett sätt att möta statens krav på samordning av administrationen.

– Nu ser vi en möjlighet att jobben blir kvar i Norrköping. Det är också en fördel att ha servicen på nära håll.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA