Bild: Janetta Nyberg

Så tar du kritik – utan att tappa sugen

RÅD OM JOBBET: KRITIK 2016-03-22
Att ta emot negativ kritik i arbetslivet kan vara jobbigt. Det är lätt att bli sänkt och känna sig otillräcklig. Lär dig metoderna för att ta till dig kritik på rätt sätt och i stället utvecklas av den.
Av:  Jenna Andersson

Kritik ska hjälpa oss att komma framåt i vårt arbete, men ibland får den motsatt effekt. Annika R Malmberg Hamilton är författare till boken Ta skit! Och gör det till guld. Hon menar att det ofta är svårt att ta emot negativ kritik:

– Vi vill ta bort det obehag som infinner sig, det är en naturlig reaktion.

Anledningen till att vi upplever obehag, säger hon, är att vår självbild hotas.

– Vi har en bild av oss själva som vi har byggt upp, mer eller mindre med­vetet, om vilka vi är och vad vi kan. När vi får kritik hotas den bilden och då uppstår en obehagskänsla.

Det håller psykologen och organisationskonsulten Carl Bure med om.

– Vi gör ofta något och tänker att det ska bli på ett visst vis. Men det blir, eller uppfattas, inte alltid så, säger han.

För att få bort obehaget av att känna oss missförstådda och ifrågasatta sätts ofta olika försvarsmekanismer i gång, förklarar Annika R Malmberg Hamilton:

– Det sker omedvetet och reflex­mässigt, säger hon. Även om kritiken är befogad kan vi slå den ifrån oss. Vi blir arga, ledsna eller vill attackera tillbaka.

Annika R Malmberg Hamilton förklarar att detta i sin tur kan ta otroligt mycket energi, som gör att vi hind­ras i arbetet. Risken när vi handlar på impuls är också att vi inte får fram vad vi egentligen menar.

– Det är därför vi ofta först senare kan reflektera över vad som har hänt och hur vi har agerat, säger hon.

Carl Bure instämmer.

– Det är oftast när vi kommer hem och kan slappna av igen som vi kommer på vad vi egentligen hade velat säga, säger han.

Men om vi i stället lär oss att ta emot kritiken kan den hjälpa oss att utvecklas. Och det finns knep man kan använda.

Annika R Malmberg Hamilton me­nar att det är viktigt att bli medveten  om våra reflexmässiga beteenden för att kunna förhindra eller mildra dem.

– Man kan inte stoppa reaktionen, men man kan lära sig att agera annorlunda, säger hon.

Det vi i första hand bör göra, oavsett hur kritiken framförs, är att vara tysta – och lyssna.

Carl Bure menar att vi alltid ska utgå ifrån att personen som kommer till oss med kritik gör det med goda avsikter.

– Det är viktigt att initialt inte gå i försvar eller förklara oss, utan i stället bara försöka förstå vad det är personen har upplevt, säger han.

Ibland kan kritiken vara rättvis, men personen som ger den är upprörd. För att ta emot sådan kritik får man försöka se förbi den andras upprördhet och sålla bort personangrepp och svepande ord som »aldrig« och »alltid«. 

Annika R Malmberg Hamilton menar att det är viktigt att förstå att vårt beteende kan upplevas annorlunda än vad vi själva tror.

– Till exempel kanske du inte är negativ, men du kanske uppfattas som negativ, och då behöver du fundera på hur det kommer sig, förklarar hon.

Oavsett om du tar emot kritik som rör din person eller det arbete du utför, bör du be om konkreta exempel för att du själv ska kunna förstå bättre och kunna göra något åt saken.

När du har lyssnat färdigt är det viktigt att säkerställa att du har förstått vad personen ifråga verkligen vill säga. Upprepa gärna och fråga om du förstått det hela rätt.

– Sammanfatta vad den andra har sagt. Ofta när någon säger något till en så tror man att man har förstått. Men du kanske inte alls har hört vad personen sade egentligen, menar Annika R Malmberg Hamilton.

Först när du har fått bekräftat att du uppfattat rätt, kan du själv framföra din version av situationen.

Carl Bure menar att det är viktigt att klargöra bådas uppfattning av en specifik situation. Det ger oss en djupare insikt i hur våra kolleger fungerar och vi kan på så vis samarbeta lättare. 

– Det är viktigt att kunna ta till sig att man kan se på saker på olika vis, och fundera över hur jag själv behöver ­manövrera i det, säger han.

Var inte rädd för att fundera över ditt agerande och om kritiken var befogad. Kanske behöver du en plan för att göra annorlunda nästa gång? När vi behärskar konsten att ta till oss av kritik får vi ökad kunskap om både oss själva och våra kolleger. Den kan vi använda för att utvecklas och lyckas ännu bättre i vårt arbete. 

Sex råd som hjälper dig att hantera kritik

1. Acceptera känslan

  • Det är jobbigt att bli kritiserad. Acceptera att du tycker att det känns obehagligt för att försöka avdramatisera din egen reaktion.

2. Lyssna på den som kritiserar

  • Var tyst i den mån det går och låt personen tala till punkt. Försök att vara neutral och behåll lugnet. Undvik att förklara dig själv och fokusera bara på att lyssna och ta in vad personen i fråga försöker säga.

3. Kontrollera att du förstått

  • När personen talat klart kan du upprepa och fråga om du förstått det hela rätt. Få det bekräftat.

4. Be om konkreta exempel

  • För att du ska kunna ta till dig av kritiken behöver du veta konkret vad det är du har gjort eller sagt. Be personen att precisera vid vilka tillfällen din brist varit tydlig.

5. Erkänn eventuella fel

  • Har du gjort något fel och får »skäll« – erkänn ditt misstag och tala om att du inte ska upprepa det. Du behöver inte förklara ytterligare.

6. Be om betänketid

  • Kanske behöver du ett par dagar att smälta vad som har sagts. Be i så fall om lite betänketid innan du ger din version av situationen.

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Så bemöter du de otrevliga

PÅ JOBBET: ARBETSMILJÖ2011-03-22
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.