ILLUSTRATION: JANETTA NYBERG
ILLUSTRATION: JANETTA NYBERG

Så får du andra att följa dig

PÅ JOBBET: INFLYTANDE2008-11-25

Brukar du få igenom dina förslag på jobbet? Eller är det alltid andra som får gehör för sina åsikter? Tre experter ger här tips som kan hjälpa dig att få det som du vill. På mötet, i korridorsnacket och hos chefen.

Av:  Sofia Brax

Undanröj motstånd på mötet

Jan Kronkvist har en bakgrund som skåde­spelare, säljare och pedagog. Sedan tio år arbetar han som kommunikationsutbildare och -coach.

Var förberedd. Lägg in tid för förberedelse i almanackan, så det verkligen blir av. Åtminstone en halvtimma innan mötet, så du kommer in i tänket. Om det är något viktigt förslag eller beslut som du behöver försvara, är det inte orimligt att börja ett par veckor i förväg och lägga ned minst fyra, fem timmar på förberedelser. Kom ihåg att en misslyckad presentation kan kosta dig betydligt mer tid än så.

Lär dig hantera motangrepp med lugn. Om du känner dig påhoppad är risken att du backar eller hamnar i försvarsposition, och det blir mest en massa käbbel, där den med högst röst eller mest prestige till slut får sin vilja igenom.

Tänk efter vilka motargument din målgrupp kan tänkas ha och förbered svar som är positiva för dem. Framför allt ska du inte ta invändningarna personligt. Känner du dig pressad ska du inte börja försvara dig. Använd i stället judogreppet att vända anfallarens kraft tillbaka: Hur menar du då? Vad är det du inte har förstått? Är det något jag ska förklara? Vilken del av förslaget är det som du inte gillar? Lyssna och försök förstå. Ofta handlar det om missförstånd som går att reda ut.

Gå inte rakt på ditt förslag så fort du fått ordet. Risken är att folk inte lyssnar eller förstår. En snabbmetod som brukar vara ganska effektiv är att i stället göra en kort inledning enligt principen Då-nu-framtid. Börja med bakgrunden, vad som hänt. Fortsätt med nuläget och att det finns ett förslag. Och berätta sedan hur framtiden skulle bli om förslaget används. Det behöver inte ta mer än ett par minuter. Efter det är folk mottagliga för ditt förslag, på ett helt annat sätt.

Fixa korridorsnacket

Nicolas Jacquemot är etnolog, kommunikationskonsult och författare till bland annat »Handbok i konsten att vara social« och »Fixa snacket!: Få bättre relationer hemma, borta och på jobbet«.

Var tydlig. Du kanske vill få med dig kollegorna till den där nya indiska restaurangen på lunchen. Ett vanligt fel är att vara så fokuserad på samförstånd att man frågar: Var vill ni äta i dag? Och så tar det 20 minuter innan alla är överens. (Förmodligen om något helt annat ställe…) Var i stället mer direkt med vad du vill: Kan vi inte testa ett nytt ställe i dag? Våga ta på dig en ledande roll. Kom med ett tydligt förslag. Många tycker faktiskt att det är rätt skönt att få något konkret att förhålla sig till.

Övertyga i stället för att övertala. Du kanske vill få med dig dina kollegor på ett eget förslag till nya arbetsrutiner. Då är det bra om du är tydlig med din agenda. Människor gillar inte att bli bearbetade utan att veta vad du är ute efter. Det är också viktigt att kollegorna ska känna sig övertygade. Inte övertalade. Ge dem argument så att de verkligen kan tro på idén själva. Ha alltid respekt för att någon kan tycka annorlunda. Det ska alltid vara ok att säga nej. Undvik att spela på lojalitet, dåligt samvete eller spela ut folk mot varandra: »Nu är vi åtta stycken som tycker så här, det är bara du och Majsan som inte är med på detta«.

Förbered de medverkande. Du kanske tänker lägga ett helt oväntat motförslag på ett möte. För att inte folk ska backa av ren förvåning, kan det vara bra att förbereda deltagarna redan före mötet, så de får tillfälle att smälta den nya idén: »Jag är lite tveksam till förslaget som ligger. Kan vi inte diskutera om det är fler än jag som känner såhär?«

Få chefen att göra som du vill

Henrik Persson är kampanjstrateg och professionell föreläsare på temat kommunikation. Han har bland annat skrivit boken »Så får du chefen att göra som du vill«.

Inse att du kan påverka mer än du tror. I många självhjälpsböcker står det att »den enda du kan påverka är dig själv«. Det är en ren lögn. Du kan även påverka alla andra. Det är också otroligt viktigt att du ser dig själv som en egen aktör, någon som kan påverka.

Använd dig av empati. Lista ut vad just din chef vill ha. Bara ha det lugnt på jobbet? Eller hävda sig själv? Göra karriär? Anpassa dina förslag och strategier efter detta. Det är helt kört att lägga ett förslag om stora arbetskrävande förändringar till en chef som bara vill ha det lugnt. I så fall får du lägga fram det som en förändring som gör att chefen får det ännu lugnare. Och kanske ge förslag på hur själva förändringsarbetet kan delegeras. Om din chef i stället vill göra karriär, kan du skriva PM med beslutsförslag och skriva dit chefens namn under, så är det bara för chefen att skicka dem och ta åt sig äran. Det här kan tyckas självklart, men ofta glömmer vi att byta perspektiv och tänker bara utifrån oss själva.

Ta initiativ och chansa. Du måste faktiskt inte be om lov hela tiden. Tänk efter – vad är det värsta som kan hända? Ofta är det lättare att reda ut saker i efterhand än att få alla nödvändiga klartecken innan. Utnyttja det som chefen inte gör, i stället för att bara beklaga dig. Anledningen till att en person inte gör saker är förmodligen att hon eller han tycker det är trist, eller helt enkelt inte är bra på det. Gör det själv i stället. Om chefen till exempel aldrig skriver någon semesterlista, gör en själv i stället. Då får du ju också din semester precis där du vill ha den…          

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA