”Jag skulle nog inte tagit tjänstledigt och gått utbildningen med studielån”, säger Marie Ternerblom om möjligheten att validera och utveckla sin kompetens.
Bild: Mats Samuelsson
”Jag skulle nog inte tagit tjänstledigt och gått utbildningen med studielån”, säger Marie Ternerblom om möjligheten att validera och utveckla sin kompetens.

Bygger på sin kompetens

SÅ GJORDE VI: SÅ GJORDE VI2019-05-02
Varje år kan runt hundra anställda på Statens institutionsstyrelse validera och komplettera sina kunskaper parallellt med jobbet. På så sätt skaffar de sig formell kompetens – samtidigt som myndigheten tillgodoser sitt behov av utbildad personal.
Av:  Fatima Grönblad

Statens institutionsstyrelse, SiS, behöver öka andelen utbildade behandlingsassistenter. I stället för att byta ut personalen har myndigheten valt att bygga vidare på den kompetens som de anställda har. I slutet av förra året tog drygt 100 av myndighetens medarbetare examen vid yrkeshögskolan som behandlingspedagoger. Tack vare valideringen tar utbildningen ett år i stället för två.

Bristen på utbildade behandlingsassistenter har under perioder tvingat Statens institutionsstyrelse att sänka kraven för att kunna rekrytera. I dagsläget saknar en tredjedel av de fast anställda behandlingsassistenterna, omkring 750 personer, formell kompetens.

ST-medlemmen Marie Ternerblom är en av dem som tidigare har gått programmet. Hon är undersköterska i botten och jobbar sedan 2004 på Fortunagården i Värnamo, ett hem som tar emot kvinnor med missbruk och psykisk ohälsa.

– Det var lite slitigt, vi jobbade ju samtidigt och man behövde plugga hemma. Men det var det värt. Jag skulle nog inte ha tagit tjänstledigt och gått utbildningen med studielån, inte i min ålder, säger hon.

Det första steget i programmet är en validering av de kunskaper som deltagarna har. Marie Ternerblom berättar att två yrkeshögskolelärare kom för att intervjua henne och hennes kolleger om deras tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet.

De fick också göra gruppövningar utifrån olika case, där de fick möjlighet att visa sin kompetens. Valideringen resulterade i att Marie Ternerblom och hennes kolleger kunde tillgodoräkna sig flera delkurser. Därefter återstod främst att läsa in sociologi och psykologi.

– Vi träffades en dag i veckan på arbetstid, varannan gång på Fortunagården, varannan på Långanäs i Eksjö, ett hem för vård av unga där det också fanns en grupp som gick utbildningen.

Marie Ternerblom gillade utbildningens upplägg, med gruppdiskussioner och en nära koppling till arbetsvardagen.

– Det var mycket jag kände igen och kunde relatera till, framför allt i psykologin. Man fick till exempel en förklaring till vissa beteenden som man har sett – aha, är det därför den klienten fungerar så eller så.

Projektledaren Åsa Stenman har märkt att lärandet i studiegrupperna ofta kommer hela arbetsplatserna till del. När deltagarna får ny teoretisk kunskap och chans att reflektera kring sitt arbete med kolleger föds nya perspektiv och idéer.

– Många chefer säger att de ser en förändring i arbetssätt. Det är jättehäftigt.

Hon ser en stor potential i att ge medarbetare chans att kartlägga, komplettera och reflektera kring sin kompetens – både för den enskilde och för organisationen i stort. Det skulle kunna vara intressant även inom andra myndigheter, tror hon.

Även Thord Jansson, avdelningsord- förande för ST inom SiS, är positiv:

– Vi har anställda som inte har formell kompetens men som gör ett bra jobb och har en lämplig personlighet. Det är bra att de får chans att utbilda sig och få formell behörighet, säger han.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.