HR Podden fungerar för Gisela Jönsson som ett komplement till hennes vardagliga arbete med sin doktorsavhandling. »Jag ville ha snabbare interaktion och göra någon­ting mer utåtriktat«, säger hon.
Bild: Casper Hedberg
HR Podden fungerar för Gisela Jönsson som ett komplement till hennes vardagliga arbete med sin doktorsavhandling. »Jag ville ha snabbare interaktion och göra någon­ting mer utåtriktat«, säger hon.

Gör podradio om arbetslivet

FÖRDJUPNING: INTERVJU2015-03-25

När ST-medlemmen Gisela Jönsson inte skriver på sin avhandling i arbetsvetenskap gör hon en pod tillsammans med HR-konsulten Katarina Starendal. HR Podden har nyligen firat ettårsjubileum.

Hur fick du idén till HR Podden?

– Till vardags doktorerar jag på KTH om människors självledarskap. Som doktorand har man väldigt långa tidscykler. Det kan handla om flera år innan några resultat kommer i tryck. Jag ville ha snabbare interaktion och göra någonting mer utåtriktat. Jag frågade Katarina, vi var kursare när vi gick personalvetarprogrammet, och sedan drog vi igång. Vi gjorde något som vi själva tyckte var kul, men samtidigt skapade vi oss en plattform för att disku­tera frågor om arbetsliv och ledar­skap.
 

Hur skulle du beskriva podden?

– Katarina är mer av en praktiker och jag har kanske mer forskarperspektiv. Vi vänder oss till alla som kan vara intresserade av frågor om ledarskap, organisationsfrågor, arbetslivsfrågor… alla som har eller har haft ett jobb helt enkelt! Vi fick idén och började sända väldigt snart därefter, så det är mycket som har blivit bättre under tiden.
 

Som vad för saker?

– Vi ville inte vänta så länge när vi hade kommit på idén. Egentligen ville vi förstås ha perfekt ljudkvalitet direkt och all teknik skulle funka och hem­sidan skulle vara snygg, men om vi skulle vänta tills allt var perfekt så hade det blivit för stort. Då hade det kanske inte blivit av. Så det har fått vara lite ad hoc från början och sedan har det blivit bättre och bättre hela tiden. Vi har också blivit bättre.
 

Hur har ni blivit bättre?

– Vi märkte ganska snart att det blir bättre dynamik om vi har en ny gäst i varje program, så det har vi oftast. Förs­ta gästen var Johannes Sundlo från Spotify. Vi pratade om employer branding. Nu kör vi ofta lite kortare program, och vi själva har blivit bättre på att prata. I början satt jag och sa »mm« hela tiden när någon annan pratade, det låter inte så bra i radio. Det är väldigt roligt att göra podden tillsammans. Man måste släppa på kontroll­behovet och lita helt på varandra.
 

Tidigare har du skrivit om tv-spel i bland annat PC Gamer och Afton­bladet under många år. Hinner du spela fortfarande?

– Inte lika mycket. Förut skrev jag om tv-spel och nu gör jag podden, och det kommer nog från samma behov hos mig. Jag har ett behov av att uttrycka mig, att prata om de saker som jag tänker på. Medan jag gör det lär jag mig en massa saker. Så jag tror att jag alltid kommer att fortsätta göra något liknande.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA