Informationslänk till underjorden

FÖRDJUPNING: ÄR DET DAGS ATT KLIVA UPP I LJUSET SNART, MICHAEL?2004-04-07

Michael Rydbrand, medlem i ST inom Vägverket, arbetar som informatör vid Sveriges största vägtunnelbygge, Södra länken i Stockholm. I oktober blir det invigning.

Av:  Christian Örjestål

Södra länken? Vad är det för något?

–Det är ett, till stora delar, underjordiskt trafiksystem som ska öppnas nu i oktober. Södra länken knyter samman Essingeleden, Huddingevägen, Nynäsvägen och Värmdöleden. Vägsystemet är ungefär sex kilometer långt och merparten går i tunnlar under Stockholms södra förorter.

Tunnlar säger du, ni har alltså sprängt en hel del. Har inte folk blivit störda?

–Ja, eftersom stora delar av tunnlarna går under eller i närheten av folks bostäder så har många kunnat bli störda. Men vi har jobbat hårt på att informera om projektet och gjort vårt bästa för att folk ska acceptera det vi jobbar med. Det har gått riktigt bra.

Vad innebär det konkret?

–Ungefär 40000 boende påverkades av bygget. För dem var det viktigt att de visste precis vad som hände och när det hände. Om vi skulle spränga så fanns det enkla vägar att hitta den informationen. De som ville fick låna personsökare så att vi kunde förvarna Vi erbjöd även en del att bo i evakueringslägenheter. Våra entreprenörer klara regler när de kunde spränga och när de måste sluta. Folk måste ju få sova också.

Så det gick ganska smärtfritt alltså?

–Ja, det gick bra. Klart att det uppstod problem ibland men det var bara att lösa det. Allt går att lösa.

Det låter som en hel del jobb att vara informatör för ett bygge av den här klassen, eller?

–Ja, det är ständig passning på mobilen som gäller och jag brukar skämta och säga att snart kan jag gå ned på heltid.

Har ni många studiebesök?

–Ja, vi har en hel del. Förra året hade vi nog en 300 stycken. Över 6000 personer fick ta en tur genom länken.

Så om jag och polarna ska ta oss en fest och vi vill börja kvällen med ett studiebesök, är det okej?

–(skratt) Nej, tyvärr inte. Allmänheten ska bjudas in itill invigningen i oktober men innan dess är det ganska få förunnat att få se Södra länken. Det är i första hand branschfolk, myndigheter och representanter från internationella vägverk som får komma på studiebesök. De boende har blivit inbjudna till ”eöppet hus”e så de har också fått chans att besöka bygget. På tre timmar kom det 7000 personer.

Jag, som norrlänning, är mer van vid renar på vägen än tunnlar med en massa på- och avfarter, kommer jag att hitta vägen genom Södra länken?

–Ja, det är jag helt övertygad om. Vi har arbetat mycket med att det ska kännas attraktivt att köra Södra länken. Och därför måste det vara enkelt, säkert och pedagogiskt att ta sig fram där. Du har ingen mötande trafik i tunnlarna och tydliga skyltar kommer att visa var du ska åka. Det kommer att gå bra.

Okej, det låter bra. Men vad händer om jag får motorstopp?

–Vi har detektorer som känner av brandrök samt luft- och trafikflödet och om till exempel trafikflödet förändras, säg att någon fått motorstopp, så går ett larm hos trafikledningen och de kan stänga av körfältet och larma vägassistans, polis eller vad som kan behövas. Det finns kameror, brandsläckare, utrymningsvägar, hjälptelefoner, larmknappar, ja det mesta för att underlätta vid en olycksplats.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA