Arbetsförmedlingen måste rekrytera igen

REPORTAGE: ARBETSFÖRMEDLINGEN2019-11-19
Fram till mitten av oktober i år hade 1 113 medarbetare lämnat den sargade myndigheten Arbetsförmedlingen på eget initiativ. Fler väntas sluta. Nu måste myndigheten rekrytera.
Av:  Börge Nilsson

Under året har 1 634 anställda på Arbetsförmedlingen blivit uppsagda och myndigheten beslutat stänga 132 kontor över hela landet. Dessutom har 1 113 anställda självmant lämnat sina jobb till och med 15 oktober, visar siffror som myndighetens HR-avdelning tagit fram åt Publikt.

Den överväldigande majoriteten har arbetat i kärnverksamheten, alltså ute på arbetsförmedlingskontoren. Där har 841 medarbetare sökt sig bort.

Svårast är det i storstäderna och andra större städer, säger Eva-Lisa Höglund som är chef för verksamhetsområdet arbetssökande.

– Där det finns gott om jobb har det slutat lite för många.

I glesbygdslän gör avstånden det svårt att flytta övertalig personal till kontor med personalbrist.

– Det är turbulent ute på kontoren just nu, men på de flesta håll börjar det stabilisera sig. Vi hade en period under sommaren då det bara var möjligt att skriva in folk så att de fick den ersättning de skulle ha.

Den pressade situationen kan få fler att lämna myndigheten, tror Fredrik Andersson, ordförande för ST inom Arbetsförmedlingen. Medarbetarna känner frustration över att inte kunna hjälpa arbetssökande, och rädslan för att i framtiden sitta och administrera upphandlingar fast man valt att arbeta med människor bidrar till att personal nu flyr myndigheten, säger han.

– Vi är anställda med ett visst uppdrag och det klarar vi inte av just nu. Vi är en sargad myndighet, kan inte ens hålla öppet som vi ska.

När verksamheten inte ­fungerar uppstår konflikter med be­svikna arbets­sökande. I Stockholm, Göte­borg och Malmö har kontor med kundtorg tvingats anlita vakter.

– Vi har inte sett någon ökning i incidentrapporter, men det kan finnas en eftersläpning, säger Eva-Lisa Höglund.

I fortsättningen ska nya sökande skrivas in via den digitala tjänsten AF Direkt.

– Vi har en del kunder som inte har e-legitimation och kanske har svårt med språket, men vi bedömer att runt 80 procent ska klara sig med inskrivning och samtal med AF Direkt, säger Eva-Lisa Höglund.

Den verksamheten är inte skonad från avhopp. 113 personer har slutat på AF Direkt i år och Arbetsförmedlingen söker nu 60 nya arbetsförmedlare till den digitala kundtjänsten i Göteborg, Skara, Karlskoga och Arvidsjaur, och fyra telefonister till Söderhamn.

Att även den nya verksamheten AF Direkt tappar personal kan bero på att den ofta varit ett alternativ till uppsägning, enligt Eva-Lisa Höglund.

– Personer som inte aktivt sökt sig dit har kanske tackat ja i väntan på att få något annat.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.