Yasmine Winberg är journalist på Resumé och tillsammans med Julia Lundin författare till boken Badfluence? Makt, miljoner & halvsanningar i sociala medier.
Bild: Jessica Segerberg
Yasmine Winberg är journalist på Resumé och tillsammans med Julia Lundin författare till boken Badfluence? Makt, miljoner & halvsanningar i sociala medier.

Yasmine Winberg: Inflytelserika makthavare verkar utan att granskas

KRÖNIKA2020-12-16
Influencers når en stor publik, vilket ger dem möjlighet att utöva kulturellt och politiskt inflytande, skriver journalisten Yasmine Winberg. Trots denna makt granskas de inte, konstaterar hon.
Av:  Yasmine Winberg

Våren 2019. Med blå snedlugg, keps och hoodie sitter han där. Rezo, född 1992, en av Tysklands största youtubers med 600 000 prenumeranter. ”Nu räcker det!”, basunerar Rezo ut. Näven i bordet.

Om en vecka är det EU-val i Tyskland. Rezo, som aldrig tidigare pratat om politik, gör en 55 minuter lång ”destruction video” som bara handlar om det. Han går till rasande attack mot den sittande regeringen: Angela Merkel, CDU, har tillsammans med de tyska socialdemokraterna, SPD, ”förstört våra liv och vår framtid”. Nu ska Rezo avslöja sanningen för alla som vill höra på. Hur de ”ljugit och försvårat för unga tyskar” och ”skapat allt djupare ekonomiska klyftor i det tyska samhället.”

Rezo uppmanar sina följare att gå och rösta, men absolut inte på CDU eller SPD. Däremot går det bra att rösta på miljöpartiet De gröna. Blott dagar senare har klippet tolv miljoner visningar.

Resultatet? CDU gjorde sitt sämsta val någonsin. CDU och CSU – det andra kristdemokratiska partiet i Tyskland – samt SPD förlorade sammanlagt 50 procent av sina väljare. Stödet för De gröna gick från 10,7 till 20,5 procent.

Youtube-effekten tog Merkel och hennes team på sängen, men de som känner till kraften hos influencers blev inte särskilt förvånade.

Sverige då? Zlatan Ibrahimovic når dagligen 45 miljoner människor via sitt Instagramflöde. Felix Kjellberg, mer känd som PewdiePie, kan tala direkt till sina 107 miljoner prenumeranter på Youtube. Tvillingarna Iza och Elle Cryssanthander från Danderyd går från att vara två 11-åriga flickor till att ha 5,1 miljoner följare på TikTok. Tre av många exempel på enskilda individer som via ett knapptryck når betydligt fler än vad Sveriges största tidning Aftonbladet gör.

Dessa individer är experter på konsten att nå ut, skapa tillit och förtroende hos sina följare. Det är därför Bianca Ingrosso får sajter att krascha när hon gör reklam för sina produktsläpp. Det är också därför vi ser politiker som Annie Lööf anamma influencers retorik på sin Youtubekanal.

Trots dessa faktum, och trots att reklam­investeringarna i kanalen har femdubblats på lika många år och uppgick till 950 miljoner kronor 2019, är influencers inte särskilt granskade. De har setts som kändisar i stället för makthavare – och som kändisar har de därför i lugn och ro kunnat ägna sig åt att sprida halvsanningar, göra olaglig smygreklam, köpa fejkföljare och påverka våra barn och unga vad gäller alltifrån skönhetsingrepp till smittspridning och vilket läppstift som gäller.

Men makten stannar inte där. Kommersiell makt ger också kulturellt och politiskt inflytande. Och politiskt inflytande kommer definitivt inte att vare sig börja eller sluta vid Rezo.

---

Yasmine Winberg är journalist på Resumé och tillsammans med Julia Lundin författare till boken Badfluence? Makt, miljoner & halvsanningar 
i sociala medier.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.