”Den akademiska friheten är hotad”

HÖGSKOLAN2005-12-13

Systemet för finansiering av utbildning och forskning vid svenska högskolor hotar den akademiska friheten och kvaliteten i undervisningen, skriver universitetskansler Sigbrit Franke i en debattartikel.

Högskoleverket publicerar idag en rapport skriven av utredarna Li Bennich-Björkman och Katarina Barrling Hermansson. De två har också undertecknat debattartikeln i Dagens Nyheter, tillsammans med Sigbrit Franke.

Rapporten visar att svenska forskare måste jaga finansiering på ett sätt som dels upptar mer tid än själva forskningen, dels låter finansiären avgöra forskningens innehåll. Ibland ställs till och med krav på vilka resultat forskningen ska leda till. Det är ett direkt hot mot den akademiska friheten:

”Forskare får ägna en allt större del av sin tid till att ansöka om medel för att finansiera sin egen forskning – och ibland sin egen lön.”

Massuniversitet med för få lärare

Den snabba utbyggnaden av högskolan de senaste 15 åren har inneburit en omvandling från elituniversitet till massuniversitet. Men de ekonomiska resurserna har inte ökat i samma takt som antalet utbildningsplatser. Och lärarnas tid för både undervisning och forskning har minskat. Resultatet är enligt rapporten en minskad lärartäthet, lärare som har så hög arbetsbelastning att de inte kan ge studenterna den tid de förtjänar. Och forskarutbildade lärare som inte får tid att forska blir missnöjda – vilket ytterst drabbar studenter vars lärare ser undervisningen som ett nödvändigt ont.

”De många studenter som kommer till högskolan med intresse och engagemang (vilket undersökningen visar att det stora flertalet gör) får inte alltid den kvalitet i undervisningen som de har rätt att kräva. Många av dem som kommer till tals i rapporterna menar också att utrymmet för kritiskt tänkande och reflektion i högskoleutbildningen blir allt mindre.”

Varningssignaler om brister i kvaliteten

Artikelförfattarna påpekar att Högskoleverkets granskningar visar att den högre utbildningen i Sverige i stort håller god kvalitet. Men även där framkommer varningssignaler som bör tas på allvar.

”Högskolans fokus riskerar att förskjutas från förmedling av kunskap till att hålla ekonomin flytande. Och därmed skulle inte bara den akademiska friheten hotas, utan också själva kvaliteten i såväl forskning som högre utbildning.”

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA