Dialog om arbetsmiljö viktigt när distansarbete blir vanligare

DISTANSARBETE2021-11-11
Ansvaret för arbetsmiljön ligger fortsatt kvar på arbetsgivaren även när distansarbetet blir mer permanent, enligt Kersti Lorén på Arbetsmiljöverket. Hon tror dock att dialogen mellan medarbetare och chef kommer att bli viktigare för att undvika skador och problem.

Pandemin och det ökade distansarbetet har lett till många frågor kring arbetsmiljön i hemmet, bland annat har det handlat om vem som har ansvaret ifall någonting händer. Då, och även nu när många arbetsgivare kommer överens med anställda om permanenta lösningar, gäller samma regler som tidigare – ansvaret för arbetsmiljön ligger hos arbetsgivaren.

– Lagen är densamma och gäller, oavsett var man arbetar, säger Kersti Lorén, sakkunnig på Arbetsmiljöverket.

Rent praktiskt förändras ändå förutsättningarna när det inte längre är möjligt för arbetsgivaren att hålla koll på arbetsmiljön på samma sätt som tidigare. Kersti Lorén anser därför att kommunikationen kring frågorna mellan anställd och chef kommer att bli viktigare framöver.

– Distansarbetet medför en del nya utmaningar, även om vi har hållit på ett tag nu. Arbetstagaren har ansvaret för att berätta om det är saker och ting som inte fungerar. Det blir ännu viktigare när man inte längre sitter i samma byggnad och man behöver kommunicera mera, säger hon.

Kersti Lorén föreslår att man tillsammans på arbetsplatsen hittar en systematik och med jämna mellanrum återkommer till frågan om hur förutsättningarna för att arbeta i hemmet ser ut.

– Där får man diskutera hur det går och hur förutsättningarna ser ut i hemmiljön. Den kan ju också förändra sig snabbt, kanske har man en partner som samtidigt arbetar eller pluggar hemma, sådant kan påverka arbetsmiljön.

Att få till den fysiska arbetsmiljön hemma kan också vara en utmaning och Arbetsmiljöverket har fått ta emot många frågor om ergonomi och utrustning.

– Våra hemmiljöer ser väldigt olika ut vilket gör det svårt att säga vad man ska eller måste ha. Det gäller att se till att det fungerar för den enskilde individen.

Det viktigaste att tänka på är att det ska vara möjligt att skifta arbetsställning under dagen, anser Kersti Lorén.

– Man behöver förstås kunna sitta ned bekvämt men också hitta variationen. Har man inte möjlighet att stå upp och arbeta blir det viktigare att ta pauser eller hitta andra alternativ. Kanske är det möjligt att gå omkring under telefonsamtal eller till och med lägga sig ned om man har en längre text att läsa.

Som anställd kan det vara svårt att själv hålla koll på alla risker som finns på hemmakontoret. Den som känner sig osäker kan ofta få hjälp att se över arbetsmiljön genom digitala möten med företagshälsovården.

– Jag har ringt runt bland företagshälsorna och tror att de allra flesta nu erbjuder digitala hembesök, där kan man få stöd och hjälp om det behövs. Det kan vara bra både för anställda och chefer, säger Kersti Lorén.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.