Facklig protest mot snabbutredning

TRAFIK2009-08-14

Efter en snabbanalys vill regeringen stoppa in också Sjöfartsverket, Rikstrafiken och Rederinämnden i ett nytt Trafikverk. Facken vid Sjöfartsverket har skickat ett protestbrev till den ansvariga ministern.

I trafikverksutredningen påpekar Nils Gunnar Billinger att det inte finns några synergier eller andra vinster med att integrera Sjöfartsverket i ett Trafikverk. Han konstaterar också att tiden varit för kort för att grundligt analysera verksamheten vid Sjöfartsverket.

Trots det gjorde näringsdepartementet under sommaren en snabbutredning om att införliva också Sjöfartsverket, Rikstrafiken och Rederinämnden i den nya myndigheten.

Det kom som en blixt från klar himmel, och fyra fackliga organisationer vid Sjöfartsverket skickade i juli ett gemensamt protestbrev till infrastrukturminister Åsa Torstensson, C.

”Beslut om en sådan stor omorganisation bör föregås av en ordentlig utredning och inte behandlas i en snabbanalys”, står det i skrivelsen som bland annat undertecknats av Tapani Hoffrén, ordförande för ST vid Sjöfartsverket.

– Det här är fullständigt uppåt väggarna och går på tvärs mot allt annat underlag. Jag förutsätter att snabbanalysen kommer fram till samma slutsatser som utredningen, säger STs förbundsordförande Annette Carnhede.

Hon tycker det är orimligt att departementet på några sommarveckor ska hinna göra det som trafikverksutredningen inte hann med på ett helt år. Snabbanalysen ska enligt direktiven vara klar den här veckan.

Annette Carnhede påpekar också att utredningens grundläggande hållning har varit att producerande verksamhet inte ska tas in i Trafikverket, vars uppgifter i stället ska vara övergripande:

– 80 procent av Sjöfartsverkets verksamhet är produktion i olika former. Det finns ingen logik, och jag förstår inte varför det var så bråttom.

Planerna på en snabbutredning var inte kända när Sjöfartsverket lämnade sitt remissvar.

Trafikverket

Regeringens utredare Nils Gunnar Billinger föreslår att Vägverket och Banverket läggs samman till ett Trafikverk. Syftet är att kunna utnyttja befintliga transportsystem mer effektivt. Till Trafikverket ska också knytas vissa övergripande funktioner som idag ligger på Sika, VTI, Sjöfartsverket, Luftfartsverket och Transportstyrelsen. Övriga uppdrag som ligger på Sika överförs till Transportstyrelsen varför myndigheten föreslås läggas ner.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA