Fel stoppa bussförare vid 70
Det var olaglig åldersdiskriminering när transportföretaget Keolis stoppade bussförare efter att de fyllt 70 år. En sådan fast åldersgräns kan inte motiveras med trafiksäkerhetsskäl, skriver Arbetsdomstolen i ett beslut.
Fallet hade drivits till domstol av Diskrimineringsombudsmannen, DO. Det gäller två äldre män som kört buss och en som kört för färdtjänst. Alla hade så kallade behovsanställningar och kallades in när luckor behövde fyllas. De hade kontrakt som förnyades årligen.
Företaget Keolis hade en policy om att ingen skulle få köra buss eller ha andra ”riskfyllda tjänster” efter fyllda 70. Därför fick de tre förarna inte nytt kontrakt när de uppnått den åldern.
Men en policy med åldersgräns krockar med diskrimineringslagen och EUs regler mot diskriminering, enligt Arbetsdomstolen, AD.
Det finns undantagssituationer där särbehandling på grund av ålder är tillåten. Då ska syftet vara berättigat och åtgärden relevant. Trafiksäkerhetsskäl skulle kunna vara ett berättigat syfte, men att sätta en generell gräns på 70 år är en alltför trubbig åtgärd, enligt AD. Domstolen framhåller att äldre bussförare måste visa upp läkarintyg vart femte år för att behålla körkortet.
De tre förarna får 40 000 kronor var i skadestånd.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.