Annons:

Föreslår tydligare styrning av statlig it-drift

IT-DRIFT2025-12-01

Såväl regeringen som de myndigheter som är leverantörer av den statliga it-driften behöver förstärka sin styrning och uppföljning, anser Statskontoret efter en granskning. Statskontoret föreslår att Försäkringskassan får ansvaret för att kartlägga den statliga it-driften framöver.

Statskontoret har haft regeringens uppdrag att skapa förutsättningar för att följa upp de it-tjänster som drivs av Försäkringskassan, Skatteverket och Trafikverket och som tillhandahålls till andra myndigheter. Från 2026 tillkommer Lantmäteriet som leverantörsmyndighet.

Statskontoret föreslår nu sju indikatorer för att följa upp effekterna av den samordnade statliga it-driften. Indikatorerna ska vara ett stöd när det gäller säkerhet, kostnadseffektivitet och kvalitet. Men Statskontoret betonar att leverantörsmyndigheterna behöver komplettera indikatorerna med såväl analys som annan information för att ge regeringen ett användbart beslutsunderlag. Regeringen i sin tur behöver stärka strukturerna kring uppföljningen,

Enligt Statskontorets rapport genomför de statliga myndigheterna merparten av sin it-drift i egen regi. Det gäller särskilt beredskapsmyndigheter och myndigheter med många årsarbetskrafter. Men de flesta myndigheter kombinerar olika driftsformer och använder it-drift i både privat och samordnad regi.

Enligt rapporten är Försäkringskassan bäst lämpad att framöver kartlägga hur den statliga it-driften är organiserad, om regeringen vill att kartläggningen ska bidra till att utveckla den samordnade it-driften. Om kartläggningen i stället ska syfta till att öka regeringens kunskap och utveckla digitaliseringspolitiken anser Statskontoret att Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är lämpligast.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.