Franska lagen om 35-timmarsvecka ändras

NYHET2005-02-10

Franska regeringen fick igenom sin ändring av lagen om 35-timmars arbetsvecka.

Av:  Susanne Gäre

Efter protestdemonstrationerna mot förslaget i lördags röstades det igenom i Nationalförsamlingen efter en maratondiskussion.

370 röstade för reformförslaget och 180 emot.

I praktiken innebär detta att arbetsgivarna kan bevilja mer övertid per år och att arbetsveckan på 35 timmar kan förhandlas och modifieras vid behov.

Enligt regeringen ger det en möjlighet för dem som vill jobba mer och därmed tjäna mer pengar. I förlängningen räknar regeringen med en ökad konsumtion.

Oppositionen var emot förslaget eftersom de i praktiken ser det som en tillbakagång till 40 timmars arbetsvecka. Den befarar att övertiden inte kommer att förhandlas enligt avtal. Dessutom anser oppositionen att förslaget är en fälla för de franska kvinnorna, som i och med 35-timmarsveckan fått lite andrum mellan jobbet, barnen och hemmet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Internationellt
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA