Bytet av arbetsgivare från SJ till DSB Väst kostade 57-årige Sune Larsson fem års pension. När han nu måste gå tillbaka till SJ får han inte tillbaka de gamla SJ-villkoren.
Bild: Jerker Andersson
Bytet av arbetsgivare från SJ till DSB Väst kostade 57-årige Sune Larsson fem års pension. När han nu måste gå tillbaka till SJ får han inte tillbaka de gamla SJ-villkoren.

Han förlorade rätten till tidig pension

SPÅRTRAFIKEN2012-04-18

Sune Larsson förlorade rätten till pension vid 60 när SJ tappade regiontrafiken i Västra Götaland till DSB Väst. Nu tar SJ tillbaka trafik och personal. Sune Larsson följer med. Men han får inte tillbaka sin rätt till pension vid 60.

Lokföraren Sune Larsson tvingades lämna SJ när bolaget förlorade Västtrafiks upphandling av regiontåg i Västra Götaland. Danskägda DSB Väst blev Sune Larssons nya arbetsgivare. Men det varade bara i ett och ett halvt år. DSB Väst befinner sig på ruinens brant och klarar inte av sitt åtagande. Nu återtar SJ ansvaret för trafiken.

Återigen får Sune Larsson följa med vid en övergång av verksamhet. Med sig tar han sin nya pensionsålder, 65 år.

– Det känns bittert. Omräknat i pengar förlorar jag nästan 1,3 miljoner kronor brutto, som bara är borta helt plötsligt, säger Sune Larsson.

Han började på SJ 1979. Den låga pensionsåldern, motiverad av höga hälso­krav på lokförare, var en förmån som arbetsgivaren gärna framhöll.

– I alla löneförhandlingar genom åren har SJ sagt till oss att vi inte kan kräva så mycket, vi som har så låg pensionsålder.

Vid övergången till DSB Väst 2010 fick bara anställda födda 1952 eller tidigare behålla den lägre pensions­åldern. Sune Larsson är född 1954. Han fick 3 000 kronor i löneförhöjning, men det fick även alla yngre. Det fanns ingen koppling till pensionsvillkoren.

– DSB höjde lönen för att de var rädda att lokförare inte skulle följa med.

I och med den korta vändan hos DSB Väst har Sune Larsson även förlorat viss rätt till ledighet. Totalt handlar det om fyra dagar per år.

Men hur det kommer att se ut hos SJ är inte klart ännu. Förhandlingarna om villkoren för personalen i övergången har knappt kommit i gång, enligt STs ombudsman Anitha Svantesson.

– Men vi har inte bråttom. DSBs kollek­tivavtal gäller tills vidare, säger hon.

Villkoren när sj tar över trafiken

  • SJ tar över region- och pendeltågen i Västra Götaland 1 maj och driver trafiken i tre år.
  • Personalen från DSB Väst går över till ett dotterbolag helägt av SJ.
  • Övergången sker enligt reglerna i lagen om anställningsskydd.
  • De anställda behåller sina villkor i ett år, om inte fack och arbetsgivare enas om något annat.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA