Annons:

Handläggare avskedas efter att ha ändrat i handling

SKATTEVERKET2025-11-05

Efter 25 års prickfri tjänst har en handläggare på Skatteverket blivit avskedad – sedan hon strukit en uppgift om datumet för en skilsmässa i ett personbevis. Den sökande kvinnan vädjade och grät, berättar handläggaren för Publikt. ”Jag tyckte helt enkelt synd om henne”, säger hon.

Den händelse som föranledde beslutet att avskeda handläggaren inträffade när hon kontaktades av en kvinna som behövde ett personbevis inför en resa till sitt tidigare hemland. Personbeviset innehöll en uppgift om datum för en skilsmässa, och detta innebar enligt kvinnan en risk för att hon skulle bli kvarhållen i landet. Kvinnan ”hade gråtit och varit hysterisk i telefonen” och bett att uppgiften skulle tas bort.

– Hon sade att hon hade blivit mordhotad av sin bror, säger handläggaren.

Handläggaren valde att tillmötesgå kvinnan och strök över datumet med tipp-ex. När kvinnan återkom med en ny fråga reagerade den handläggare som då fick se personbeviset. Det resulterade i att handläggaren anmäldes till Skatteverkets personalansvarsnämnd.

Skatteverket framhåller att det inte är tillåtet att ändra i ett utfärdat personbevis och att uppgifter om civilstånd är obligatoriska. Att handläggaren inte skulle känna till det anser arbetsgivaren är ”mycket osannolikt”.

Personalansvarsnämnden konstaterar att handläggaren inte misskött sig tidigare, att utfärdande av personbevis inte utgör myndighetsutövning och att hon inte agerade för egen vinning utan för att hjälpa en människa i en utsatt situation. Trots det landar personalansvarsnämnden i ett beslut om avsked.

Felet var enligt personalansvarsnämnden allvarligt, eftersom agerandet strider mot kravet på statstjänstemän att vara objektiva och opartiska. Enligt beslutet riskerar handläggarens hantering av ärendet att skada allmänhetens förtroende för såväl utfärdade personbevis som för handläggarnas objektivitet. ”Skatteverket värnar om att visa ett gott bemötande men det får aldrig innebära att tillmötesgå en kund i strid med vad som är tillåtet”, skriver nämnden.

Handläggaren säger till Publikt att hon – trots att hon arbetat länge i telefonservice för personbevis – inte kände till de aktuella reglerna, och att hon såvitt hon minns inte fått någon utbildning, Det skriftliga stödet på Skatteverkets intranät är både omfattande och snårigt, anser hon.

– Och man känner hela tiden en press att klara av ett visst antal samtal, och att inte sitta och läsa så mycket, säger hon.

I efterhand inser hon att hon gjorde fel, men hon har svårt att förstå att misstaget skulle vara så allvarligt att det motiverar ett avsked.

– Jag hade hoppet att de kunde fatta ett annat beslut.

Hon berättar att en juridiskt kunnig väninna som granskat hennes fall har lyft fram att arbetsgivaren kan ha varit orolig för att hennes misstag skulle kunna göra henne sårbar för utpressning, möjlig att påverka. Själv tycker hon också att detta framskymtar i arbetsgivarens beslut.

Ångrar du att du hjälpte kvinnan?

– På sätt och vis. Jag är 62 år, har 50 procents sjukersättning och jobbade deltid. Nu får jag vila, men det är inte så roligt att vara arbetslös.

Hon undrar ibland hur det gick för kvinnan som fick uppgiften om datumet för sin skilsmässa struken, berättar hon.

– Det skulle vara roligt att veta om hon kom i väg. I den stunden var det bara henne jag tänkte på, konsekvenserna hade jag ingen aning om.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.