JK kritiserar långsam handläggning
Justitiekanslern, JK, kritiserar Integritetsskyddsmyndigheten för långsam handläggning av klagomål som rör personuppgiftsbehandling. Fullständig passivitet från myndighetens sida är i princip aldrig acceptabel, skriver JK i beslutet.
JK har de senaste åren vid upprepade tillfällen granskat Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, och konstaterat återkommande brister vad gäller myndighetens handläggningstider. Bristerna har främst gällt klagomål om personuppgiftsbehandling, som har varit långa samtidigt som det förekommit betydande perioder av inaktivitet i många av ärendena.
”En fullständig passivitet från myndighetens sida är dock i princip aldrig acceptabel, liksom en längre tids frånvaro av åtgärder som på ett effektivt sätt driver handläggningen framåt”, skriver JK i beslutet.
JK ser positivt på att Integritetsskyddsmyndigheten har vidtagit åtgärder med anledning av de senaste årens granskningar. Men mot bakgrund av att bristerna kvarstår, trots tidigare påpekanden, kan myndigheten inte undgå kritik, skriver JK.
Även Justitieombudsmannen, JO, har relativt nyligen kritiserat Integritetsskyddsmyndigheten för bland annat långsam handläggning av klagomålsärenden.
”Med anledning av den befogade kritik som JO framför i sitt senaste beslut kommer ett GD-uppdrag att beslutas i närtid. Uppdraget ger berörda verksamhetschefer i uppdrag att ta fram en handlingsplan och vidta åtgärder som säkerställer att IMYs ärendehandläggning uppfyller förvaltningslagens och dataskyddsförordningens krav på en effektiv och aktiv handläggning samt att förvaltningslagens krav på service följs”, skriver JK i sitt beslut.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.