Annons:

"Kortare väntetider"

FÖRSÄKRINGSKASSAN2008-10-27

Försäkringskassan har kommit tillrätta med de flesta problem man hade under sommaren. Det skriver generaldirektör Curt Malmborg i samband med ett yttrande till JO.

Av:  Eva Spira

Justitieombudsmannen, JO, har bett Försäkringskassan svara på vad myndigheten tänker göra åt sina långa handläggningstider och andra problem som uppstått i samband med omorganisationen.

I svaret till JO skriver Försäkringskassan att det mesta redan blivit bättre: Handläggningstiderna har kortats, telefontiderna har utökats och väntetiden i telefon har minskat till i genomsnitt två minuter.

I ett pressmeddelande skriver generaldirektör Curt Malmborg:

– Vi har jobbat hårt och nu kommit tillrätta med de flesta av de problem vi hade under sommaren. Men jag är den förste att konstatera att det inte har varit acceptabelt. Jag har stor förståelse för vad detta inneburit för människor som väntat på besked i ett ärende eller utbetalning av ersättning.

JO vill också att kassan senast 21 november svarar på kritiken om att det är svårt att nå rätt handläggare och att kontaktuppgifterna i Försäkringskassans brev ofta är bristfälliga.

Generaldirektören lovar att snarast se över rutinerna så att faxnummer, e-postadress och namnet på handläggaren alltid finns med i breven.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.