Kritiserar bolags policy för sociala medier

SOCIALA MEDIER2015-12-08

Statliga bolag borde kunna föregå med gott exempel när det gäller yttrandefrihet. Det anser journalisten och yttrandefrihets­experten Nils Funcke, som tycker att Swed­avia formulerar sig för hårt i sin policy om hur anställda bör agera i sociala medier.

Publikt granskade i förra numret myndigheters policyer för medarbetarnas privata användning av sociala medier. STs förbunds­jurist Veera Littmarck och tryckfrihetsexperten och journalisten Nils Funcke sade att flera av policyerna har formuleringar som kan begränsa yttrandefriheten.

För statliga bolag gäller andra regler än för myndigheter. De anställda är bundna av lojalitetsplikt i anställningsavtalen och har ett svagare meddelarskydd än myndighetsanställda. Om de bryter mot tystnadsplikten eller lojalitetsplikten riskerar de sin anställning.

Av de statliga bolag som Publikt har varit i kontakt med är det bara Swed­avia som har en policy för sociala medier. I den understryker bolaget vikten av tystnadsplikt och förklarar att kritik mot arbetsgivaren kan utgöra ett allvarligt brott mot anställningsavtalet.

Nils Funcke är kritisk till utformningen:

– Det är visserligen juridiskt korrekt, men ett helägt statligt bolag borde kunna ha högre i tak och föregå med gott exempel när det gäller yttrandefriheten. Bara för att man har möjlighet att dra åt tumskruvarna behöver man inte utnyttja det.
nils funcke tycker att det är rimligt att ha skarpa skrivningar när det gäller affärs­hemligheter.

– Men Swedavias formulering kan tolkas som att tystnadsplikten gäller alla interna problem. Det är vilseledande och så ofullständigt att medarbetarna invaggas i att all kritik mot Swedavia är fel.

Swedavias presschef, Ulf Wallin, håller inte med om kritiken och säger att man vill ha högt i tak inom företaget:

– Medarbetarna ska inte sväva i ovisshet kring vad som gäller. Vi vill inte hindra folk att skriva saker om Swedavia på sociala medier, men om man är missnöjd eller vill ha en förändring till stånd vill vi att man i förs­ta hand ska känna sig trygg i att vända sig till sin närmaste chef.

Ur swedavias policy för sociala medier

  • »Tystnadsplikten innebär till exempel att om du är kritisk mot Swedavia måste du först försöka lösa problemen internt genom att ta upp eventuella missförhållanden med Swed­avia. Att till exempel i sociala medier kritisera sin arbets­givare utan att arbetsgivaren haft möjlighet att först rätta till eventuella missförhållanden utgör normalt ett allvarligt brott mot anställningsavtalet.«

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Sociala medier
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA