Kronofogden får kritik för att inte svara i telefon
Justitieombudsmannen, JO, riktar allvarlig kritik mot Kronofogdemyndigheten för bristande tillgänglighet via telefon. En granskning visar att mer än hälften av samtalen till myndigheten aldrig besvarades. ”Myndighetens tillgänglighet är inte i närheten av att uppfylla de krav som kan ställs på en myndighet”, framhåller JO Thomas Norling.
Efter att under förra året ha tagit emot flera anmälningar mot Kronofogden om svårigheter att nå myndigheten per telefon inledde JO en granskning. Den visar att fler än hälften av samtalen över huvud taget inte besvarades.
”Det är inte acceptabelt. Myndighetens tillgänglighet är inte i närheten av att uppfylla de krav som kan ställs på en myndighet som har valt telefoni som en viktig kontaktväg för allmänheten att nå och komma i kontakt med den”, understryker JO Thomas Norling i ett pressmeddelande.
Enligt pressmeddelandet får JO ta emot många olika typer av anmälningar mot Kronofogden. En stor andel av dem kommer från personer som ska betala en skuld, har ansökt om skuldsanering eller ska avhysas från sitt hem. Gemensamt för många av dem är att de befinner sig i en väldigt utsatt situation och kan antas ha ett stort behov av hjälp från myndigheten, konstaterar JO.
”Det är ett mycket angeläget samhällsintresse att enskilda kan komma i kontakt med Kronofogdemyndigheten inom rimlig tid. Myndigheten förtjänar därför allvarlig kritik för att tillgängligheten per telefon under 2024 var så bristfällig”, slår Thomas Norling fast.
JO kommer att skicka en kopia av beslutet till regeringen för kännedom.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.