Lågt förtroende för högsta ledningen

FÖRSÄKRINGSKASSAN2010-11-23

De liknar arbetssituationen vid ett löpande band och berättar att de styrs av »pinnjakten«. Närmare var fjärde anställd på Försäkringskassan saknar förtroende för högsta ledningen, visar en färsk medarbetarundersökning.

– Vi styrs hårt och med höga krav. Produktionsförmågan mäts med verktyg som beordrats av högsta ledningen. Det är klart att det får återverkningar på förtroendet. Vi har ett löpande band i dag, säger Christina Eklöf, huvudskyddsombud för ST inom Försäkringskassan.

Försäkringskassans medarbetarundersökning visar att
36 procent av de anställda har förtroende för ledningen och att 23 procent är direkt negativa. Det är en liten förbättring jämfört med 2009 då 27 procent var negativa.

Märker inga förbättringar

Men det är fortfarande för dåliga siffror, säger Christina Eklöf.

– Medarbetarna får löften om förbättringar, men märker inte av några konsekvenser.

Allra lägst förtroende för ledningen har anställda på de nationella försäkringscentren, NFC, som bland annat har hand om föräldraförsäkringen. Där är 30 procent kritiska.

– Under lång tid har många tänkt att det blir bättre, men det går snarare åt fel håll, säger Jenny Marolt, försäkringshandläggare på NFC i Örebro och medlem i STs sektions­styrelse.

Skrev till generaldirektören

Hon skrev redan för ett år sedan om den »hälsofarliga« arbetssituationen till general­direktör Adriana Lender. Hon har fortfarande inte fått svar, men säger att inte mycket har förändrats.

Enligt Jenny Marolt är orsaken till det låga förtroendet brutna löften och hård press. Hon säger att ledningen talar om att medarbe­tarna ska få mer självstyre och kunna påverka sin
situation:

– Men det håller bara en kort tid, sedan kommer något nytt. Och hela tiden får vi nya arbetsuppgifter som läggs på allt annat utan kompensation.

Jenny Marolt menar att många är på jobbet fastän de är sköra och i dåligt skick.

– De är lojala. Men folk kan börja gråta över att de har fått ett mejl med nya arbetsuppgifter som gör att planeringen för dagen spricker, det är så situationen är.

Försäkringskassans nye HR-direktör, Lars-Åke Brattlund, medger att det finns problem.

– Vi behöver komma fram till något uthålligt, säger han.

Den enskilt största kritiken rör »pinnjakten«, Försäkringskassans sätt att mäta de anställdas prestationer.

»Det går åt fel håll«, säger Jenny Marolt, försäkringshandläggare i Örebro, om arbetsmiljön på Försäkringskassan.
Bild: Christer Pöhner
»Det går åt fel håll«, säger Jenny Marolt, försäkringshandläggare i Örebro, om arbetsmiljön på Försäkringskassan.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA