Annons:

Medarbetare frustrerade över hård styrning

ARBETSFÖRMEDLINGEN2025-06-19

I ett brev till myndighetens generaldirektör kräver ST-klubben på Arbetsförmedlingen i Karlskoga omedelbara förbättringar av arbetsmiljön på avdelningen Personligt distansmöte. Flera anställda berättar för Publikt om hur samtalstider och raster övervakas, friskvårdstimmar försvinner och semestrar hackas upp. ”Vi orkar snart inte mer”, säger Heidi Schwenk, ledamot i ST-klubbens styrelse.

De anställda på avdelningen Personligt distansmöte, PDM, upplever att arbetsklimatet blivit allt hårdare, enligt ST-klubben i Karlskoga. De mäts i alla delar av arbetet: samtalstider, efterbehandling och raster.

– Vi har ingen egen talan längre. Vi är så schemastyrda, vårt utrymme att göra saker själva har krympt enormt, säger klubbstyrelseldamoten Heidi Schwenk.

Publikt har pratat med flera anställda på PDM i Karlskoga som av rädsla för repressalier inte vill framträda med namn.

– Det har blivit allt mer övervakning, hårdare krav på hur långa samtalen får vara och hur lång tid man får lägga på efterbehandling. Jag och många av oss tycker inte att det hör hemma på Arbetsförmedlingen. Samtalen behöver få ta den tid de tar, när man sitter med sådana ärenden som vi gör, säger en anställd.

Det hårda arbetsklimatet är inte bara ett problem i Karlskoga. Anders Wikström, vice avdelningsordförande för ST inom Arbetsförmedlingen, känner igen kritiken från andra delar av landet.

– Personligt distansmöte drivs nästan som ett telemarketingföretag, de anställda är hårt pressade. Vi har varit tydliga med arbetsgivaren att det inte fungerar, säger han.

På PDM i Karlskoga arbetar omkring 60 arbetsförmedlare på Personligt distansmöte. De sitter i telefonsamtal med arbetssökande under större delen av sin arbetstid. De har också en timme administrationstid varje dag, då de ska kunna planera och följa upp sitt arbete samt ägna sig åt kompetensutveckling. Men den timmen tas regelbundet bort när trycket på telefontider är högt, enligt ST-klubben och de anställda som Publikt talat med. Då får de anställda sitta i telefon hela dagen.

– Så fort det blir högre belastning så plockar de bort administrationstiden. Vi styrs allt mer mot att bli ett callcenter, säger Heidi Schwenk.

– Känslan är att man ger och ger, men får inget tillbaka. De säger att de är jättenöjda med hur vi presterar, men ser inte alls till vårt mående, säger en annan anställd som vill vara anonym.

De anställda på PDM har en friskvårdstimme varje vecka, som alltid schemaläggs på administrationstiden. Är det hög belastning plockas även denna bort, berättar flera anställda för Publikt.

– På sommaren försvinner friskvårdstimmen i princip helt, säger en av de anställda.

Droppen för Heidi Schwenk var en enkät om så kallade bomsamtal som de anställda fick besvara. Ett bomsamtal är när en samtalstid har bokats med en arbetssökande men denne inte svarar i telefon. Då ska de anställda på PDM enligt riktlinjerna ringa upp en gång till efter fem minuter.

– Vi fick svara på en enkät om vad vi gör under de fem minuterna, för att maximera vår tillgänglighet. Det är helt orimligt att man är inne och petar i minuter på det sättet. Vi får inte tid att andas, säger Heidi Schwenk.

Planeringen av semestrar i sommar har också väckt kritik. Tidigare år har schemaläggningen skett i samråd med närmsta chef med utgångspunkt i de veckor medarbetaren önskat, men i år fick de anställda på PDM enbart ett mejlsvar på sin semesteransökan där det stod vilka semesterveckor de fått. I många fall är det inte de dagar de önskat, och i vissa fall inte ens en sammanhängande period.

– Jag brukar ta lite kortare sommarsemester, utanför de mest kritiska veckorna. Men min chef meddelade att jag inte kunde få de veckor jag önskat, utan uppdelat vid olika tillfällen. Sen fick jag veta att jag måste svara inom två dagar, helst imorgon. Så jag tog bara den ena perioden, det blev ännu kortare än jag tänkt, säger en anställd.

– Jag fick en vecka senare semester än jag önskat. Det är ingen stor förskjutning, men det tråkiga är att jag och min fru bara får tre veckor tillsammans. Beskedet kom på mejl, det var ingen rådfrågning, inget samtal. Det känns sådär, lite ”ni ska inte tro att ni är något”, säger en annan anställd.

Enligt ST-klubben finns det anställda med barn som fått semester i början av juni, innan barnens skola eller förskola har stängt.

– Några personer på vårt kontor fick semester från 1 juni, när barnen fortfarande går i skolan. Jag som inte har små barn fick däremot mina önskeveckor. Det här hade troligtvis löst sig om vi hade haft en dialog kring semestern som vi har haft tidigare år, säger Heidi Schwenk.

Nytt för i år är också att anställda enbart får ledigt för student eller skolavslutning om det gäller deras egna barn. Heidi Schwenk nekades ledighet för sitt barnbarns skolavslutning.

– Jag förklarade för min chef varför det var så viktigt för mig, men hon sa att hennes chef har sagt att det inte går.

Under några dagar låg semestrarna för flera anställda på det lokala arbetsförmedlingskontoret synliga i Arbetsförmedlingens tidrapporteringssystem. Enligt de anställda som Publikt talat med kunde de då se att de lokala arbetsförmedlarna hade beviljats längre, mer sammanhängande semestrar. Det har väckt en känsla av orättvisa bland de anställda på PDM i Karlskoga.

– Jag skulle säga att mer än hälften av mina samtal är från arbetssökande som inte får tag i sina lokala arbetsförmedlare. Då är det surt att inte få den semester man vill, när man ser deras semesterlistor, säger ytterligare en anställd som inte vill framträda med namn.

ST-klubben har skickat ett brev till Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson som förklarar bristerna i arbetsmiljön och berättar om den orättvisa som anställda på PDM upplever. Klubben kräver omedelbara förbättringar.

”Inte i morgon, inte nästa månad och inte efter semestern – det måste ske nu!!” skriver klubben i brevet.

Den 23 juni ska den centrala ledningen för Personligt distansmöte besöka Karlskoga. Arbetsmiljön kommer att diskuteras, men det är inte därför ledningen besöker kontoret.

– Det är del av våra verksamhetsbesök, vi besöker alla 17 kontor runt om i landet. Vi träffar medarbetare, fackförbund och skyddsorganisation och pratar om deras bild av vad som fungerar och vad vi kan bli bättre på, och medlyssnar på samtal, säger Christian Lagerqvist, biträdande avdelningschef på Personligt distansmöte.

Han känner till det brev som ST-klubben i Karlskoga skickat, och den kritik som fackförbund och anställda på PDM i olika delar av landet har framfört gällande arbetsmiljön och övervakningen av arbetet.

– Vi har en ständig dialog med fack och skyddsorganisationen om arbetsmiljön på avdelningen, så utifrån de dialogerna känner jag till det. Sen finns det olika synpunkter och tankar i landet, vi har 1 500 medarbetare. Arbetsmiljön är god inom flera områden, men det finns utmaningar i bland annat sjuktalen, där behöver vi jobba vidare och bli ännu bättre, säger Christian Lagerqvist.

Ledningen för PDM har nyligen tillsatt en referensgrupp med medarbetare och representanter för fackförbund och skyddsorganisation som ska diskutera hur möjligheten för de anställda att själv planera sitt arbete ska öka. Referensgruppen hade sitt första möte den 4 juni.

– Det ligger i vårt uppdrag att följa upp vår verksamhet och våra medarbetare, det är inga konstigheter. Däremot ser vi över hur vi gör det, och hur vi utifrån de ramar som finns kan öka autonomin, säger Christian Lagerqvist.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.