Mer JO-kritik mot Försäkringskassan

SOCIALFÖRSÄKRING2010-08-13

Justitieombudsmannen, JO, har under sommaren uttalat kritik i flera fall av felaktig handläggning och långa handläggningstider hos Försäkringskassan.

I ett fall fick en person vänta i 14 månader på ett beslut som var möjligt att överklaga. En annan person fick först i maj i år ett avslagsbesked angående förlängd sjukpenning som skulle ha gällt från januari.

I ett tredje ärende gick en arbetslös kvinna miste om a-kassa på grund av att kassan, trots flera påstötningar, inte skickade rätt intyg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA