Myndigheter tar bort brevlådor

SERVICEKONTOR2017-05-18
Brevlådorna kommer att tas bort utanför de gemensamma servicekontoren för Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Det gäller också brevlådor utanför skattekontoren.

I juni påbörjas arbetet med att ta bort brevlådorna utanför Skatteverkets, Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens gemensamma servicekontor, meddelar Skatteverket i ett pressmeddelande. Också brevlådorna utanför myndighetens skattekontor kommer att monteras ner. Samtliga brevlådor ska vara borttagna 1 september.

Skatteverket hänvisar till att allt fler använder myndigheternas e-tjänster i stället för att lämna in handlingar på papper. Det minskar behovet av egna brevlådor utanför lokalerna. Att använda e-tjänster är mest säkert och ger snabbast möjliga handläggning av ärenden, menar Skatteverket. Brevlådorna är dessutom en säkerhetsrisk, eftersom bland annat brandfarligt material kan stoppas ner. Det finns också risk för att viktiga handlingar kan skadas om brevlådorna utsätts för sabotage.

Den som ändå vill lämna in sina handlingar på papper har två alternativ, antingen att skicka dem med posten till berörd myndighet eller att lämna in dem på ett servicekontor under ordinarie öppettider.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.