Ny avdelning för flygledare

ST2003-12-09

Nästa år delas ST-Luftfart. Då bildar flygtrafikledningen en egen avdelning.

– Vi ser framför oss samma utveckling som gamla SJ, att rena bolag bildas av Luftfartsverkets divisioner. Dessutom kan det bli konkurrens om flygledarjobbet och då behöver vi bli en motpart att förhandla mot.

Det är enligt Tord Gustavsson, ST-Luftfart, (än så länge) orsakerna till varför det anses nödvändigt att dela upp den gamla avdelningen i två från 2003.

Tankar på en egen avdelning har funnits tidigare men blev högaktuell förra året. Bland annat föreslogs att flygledarna skulle lämna ST och bilda en egen förening och gå med i Ledarna. Förslaget gick inte igenom.

Förra året blev det också fritt för de företag som vill och klarar Luftfartsinspektionens krav att bedriva flygtrafikledning.

– Vi vill kunna förbereda oss för en sådan situation. Medlemmarna tycker också att ST-Luftfarts konstruktion inte räcker till för att möta framtida arbetsgivare och arbetsformer. Man vill ha en tydligare och plattare organisation.

Den nya avdelningen kommer att omfatta flygledarskolan (SATSA) och flygtrafiktjänsten (ANS) med flygledare, flygledarassistenter, administrativ personal och tekniker. Antalet medlemmar blir cirka 1 200. Ungefär lika många blir kvar i resten av ST-Luftfart.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

ST
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA