Ny telefonservice till katastrofdrabbade

NYHET2005-01-13

Konsumentverket kommer att inrätta en särskild telefonservice för personer som drabbats av naturkatastrofen i Asien. Dit kan personer vända sig för att få vägledning om konsumenträttsliga frågor.

— Det känns mycket bra att vi omgående kan ge de drabbade detta stöd, säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist.

Efter naturkatastrofen i Asien ställs de som drabbats och återvänt till Sverige inför en del konsumenträttsliga frågeställningar i förhållande till reseföretag, försäkringsbolag, banker och andra näringsidkare. Det kan handla om försäkringsskydd, avbrutna resor, krediter och förlorade värdehandlingar.

- Många kan komma att känna oro och villrådighet kring de här frågorna. Genom att inrätta en särskild kontaktpunkt dit enskilda kan vända sig för att få vägledning tar vi bort onödigt krångel. På så sätt slipper de drabbade ställas inför ytterligare svårigheter i en redan svår livssituation, säger Ann-Christin Nykvist.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA