Oro för arbetsmiljön i tågtunnel

SPÅRTRAFIKEN2011-03-01

Det finns en oro för skadliga partiklar i luften i nya Citybanan i Stockholm.
Huvudskyddsombudet Mats Hanqvist har kopplat in Arbetsmiljöverket.

Tåg som bromsar in alstrar järnpartiklar. Hos personalen på Stockholmståg, som driver pendeltågen, finns en oro för att arbetsmiljön i nya Citybanans tunnlar och underjordiska stationer ska skada dem som utsätts för långvarig exponering.

– Hur många partiklar har man beräknat för oss och på vilka grunder? Jag har frågat men får inget bra svar, säger Mats Hanqvist, huvudskyddsombud på ST Spårtrafik Stockholmståg.

X60-tågen som ska trafikera Citybanan sliter, enligt Mats Hanqvist, hårt på bromsblocken.

I början av november ställde han en skriftlig fråga till Stockholmståg med stöd av arbets­miljö­lagen. Stockholmståg bol­la­de vidare till byggherren Trafikverket.

Dan Sennerby, Trafikverkets teknikchef, tycker att Mats Hanqvist har fått besked.

– Vi har haft ett långt och bra möte på vårt kontor i höstas. Vi arbetar med att besvara kompletterande frågor.

Luftkvaliteten kommer att bli väldigt bra, är Dan Sennerbys övertygelse. Kraven är formulerade av Storstockholms lokaltrafik.

Men Mats Hanqvist nöjer sig inte med det. Han saknar den insyn och delaktighet som skyddsombud har rätt till och uttömmande besked har dröjt mer än ett kvartal.

Därför vände han sig i mitten av februari till Arbetsmiljöverket. Arbetsmiljöinspektör Karin Bennbom kommer att avvakta Trafikverkets kompletterande svar innan hon beslutar hur
Arbetsmiljöverket ska agera.

CITYBANAN

  • Citybanan är en sex kilometer lång järnvägstunnel för Stockholms pendeltåg. De dubbla spåren samt en service- och räddningstunnel ska förbinda Södermalm med City och Odenplan. Tunnlarna och två nya underjordiska stationer beräknas stå klara 2017.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA